💠
#تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
🔷
#پارت_دوم -
#نظام_تسخیر
🔷 جلسه شصت و هشتم
🔶 بخش اول
🔶 حضرت امام (رحمت الله علیه) در کتاب شرح چهل حدیث در حدیث یازدهم بحثی را از استادشان مرحوم آیت الله شاه آبادی ،راجع به فطرت بیان و تصریح می فرمایند که بسیار عالی و جذاب است؛
پیش تر هم گفتیم کتاب چهل حدیث سرشار از اخلاق و معنویت است و می توان به واسطه این کتاب آن فرهنگ و حکومتی که مدنظر امام بوده را مورد بررسی قرار داد.
امام به دنبال این بود که آنچه بر مردم حکومت میکند فطرت باشد ؛ لذا تمام توصیه های اخلاقی امام و مدل حکومتی که امام مدنظر داشت را باید با این مبانی تطبیق و مورد بررسی قرار داد.
نکته ای که امام(ره) در شرح چهل حدیث بیان میکنند در مورد این است که در فطرت اختلاف وجود ندارد .
این جمله دو معنا دارد؛
یکی این است که هیچ دو فردی را پیدا نمی کنید که در خواسته های فطری شان با همدیگر اختلاف داشته باشند ، پس همه آدمها درخواست های فطری شان یکی هستند.
دیگر این که فطرت انسان به این صورت است که چیز محدود را نمیخواهد و مطلق گراست.
انسان اگر احساس کند آن چیزی که دوست داشته در حال تمام شدن است روی می آورد به چیز دیگری که دوام بیشتری داشته باشد.
این پایداری چیزی است که فطرت آن را دوست دارد .
فطرت کمال را میخواهد اما درکنار کمال ، طالب بقا هم هست یعنی؛ کمال باقی را میخواهد نه کمال فانی!
حضرت امام(ره) در این باره می فرماید:
« احدی را در آن اختلاف نباشد عالم و جاهل وحشی و متمدن شهری و صحرانشین در آن متفقند. »
[یعنی همه ی آدمها خواسته های فطری شان یکی است]
«هیچ یک از آداب و مذاهب و طریق های گوناگون در آن راه پیدا نکند»
اصلا فطرت ربطی به عادت ندارد و مسائل فطری عادت بردار و تلقین بردار نیست ، قوم و عشیره و سنت و اینجور چیزها بر نمی دارد.
یکی از برهان های خوبی که ما داریم همین است که دین ، چون امری فطری است تاریخ مصرف ندارد.
بعضیها میگویند این حرفها حرفهای کهنه ای است.
این حرفها یعنی چه ؟
مگر فطرت کهنه میشود؟!
یک برهان دیگری که وجود دارد این است که بعضیها میگویند ما در ایران و یا در یک جامعه مسلمان به دنیا آمده ایم اگر ما در یک خانواده کافر و مشرک و بی دین بودیم همین میشد!
این خلاف عدالت خداست.
نکته این است که آن چیزی که خدا به همه داده است فطرت است.
اما برای یک نفر مسیر شکوفایی فطرت هموارتر است و برای یک کس مسیر صعب العبور است.
متناسب با همین هم ارزش ها فرق می کند ،عنایات و امداد ها هم فرق میکند .
به عنوان مثال مسابقات دو را دیده اید که مسیر مسابقه شش لاین دارد ، منِ تماشاگر وقتی از بیرون ، چینش دونده ها را نگاه می کنم می بینم افراد با فاصله ی متفاوت نسبت به یکدیگر در خط شروع ایستاده اند ، گویی یک نفر جلوتر از بقیه است و یک نفر عقب تر.
بعضی ها وقتی نگاه می کنند می گویند این چه مسابقه ای است؟ خیلی بی عدالتی است .
مسئله این است اگر با هلی شات از بالا نگاه کنیم می بینیم همه اینها در یک خط هستند و مسیری که می روند با هم برابر است.
اگرچه نقطه شروع آنها با هم تفاوت میکند اما در طول مسیر میرسند به یک جایی که خط صاف است از آنجا مشترک می شوند تا می رسند به خط پایان!
حالا وقتی برای یک نفر مسیر شکوفایی فطرت سختتر است نه در خانواده مسلمان است و نه در جامعه مسلمان ، اولا که فطرت با او هست پس هیچ حجتی ندارد که بگوید من نمیدانستم.
مخصوصاً با این ابزار اطلاعاتی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد.
کسی اسم چیزی به گوشش برسد با یک سرچ هرچه اطلاعات در آن زمینه وجود داشته باشد به دستش می رسد.
پس این قابل قبول نیست که بگوییم او نمی دانسته یا به او نرسیده.
ضمن اینکه از افراد هم به همین مقدار خواسته اند .
شما نهایت دین داری ات این بود که مثلا فلان اسم را که شنیدی بروی و تحقیق کنی.
همین بنده خدایی که در همین حد تحقیق کرده چه بسا در روز قیامت هم ردیف باشد با علمایی که سالها مطالعه و تحقیق داشتند.
چرا که تمام تلاشی که می توانست انجام بدهد را انجام داده.
قرآن می فرماید:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى(نجم:۳۹)
«و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.»
🔔
@Aminikhaah_Media