بسم الله الرحمن الرحیم مژده ! صبح نور آمد ، رفت شامِ ظلمانی جلوه کرد آسایش ، دفع شد پریشانی سر ز شرق ، بیرون کرد مهرِ نیمة شعبان ماه فاطمه سر زد ، با جلالِ سبحانی لالة گلستانِ عسکری شکوفا شد عندلیب ها گشتند مست از غزلخوانی زاد نرجسِ والا ، کودکی که از یُمنش نقشِ آب گردیدند ، نقشه های شیطانی ز امرِ حق چو « یوکابد » مامِ حضرت موسی وضعِ حملِ این بانو ، بوده است پنهانی 1 اشک شوق در دیده ، خنده روی لب دارد عسکری بُود شاکر بر عطایِ ربّانی سامرا از این مولود ، مهبط ملائک شد تهنیت به لب دارند در نزول ، هر آنی یار بی کسان آمد ، منجی جهان آمد صاحب الزمان آمد ، شد وجود نورانی روی بازویِ او نقش گشته است « جاء الحق » چون به دست او باطل ، محو گردد و فانی 2 نامِ نیک او ، نامِ خاتمِ رسل باشد بس نشانه ها دارد از علیّ عمرانی چون پیمبرِ اعظم ، خُلقِ او عظیم آمد صبر او چنان ایّوب ، حشمتش سلیمانی در نمازِ خود عیسی اقتدا کند بر او 3 محو و ماتِ حُسنِ وی ، یوسفان کنعانی باز شد درِ رحمت ، شادمان دلِ عترت نوحِ کشتیِ دین اوست بینِ بحرِ طوفانی بهر دوستان مهرش خوشتر از جنان باشد بهر دشمنان قهرش ، شعله های نیرانی از وجود او گیرند بهره مردم عالم آن چنان که از خورشید ، پشت ابرِ بارانی 4 چون که پر ز جور و ظلم گشت عرصة گیتی عدل و داد را بر خلق ، او نماید ارزانی خرمن اباطیل و کافران بسوزاند در جهان بر افرازد ، پرچمِ مسلمانی در حکومت مهدی ، زندگی چه خوش باشد چونکه او زند تکیه بر سریر سلطانی گر زنی به سویِ شام ، از عراق ره پوید بی معین و بی یاور ، با زرِ فراوانی کس طمع به اموالش بین ره نخواهد کرد چونکه نیست نا اَمنی ، تحت هیچ عنوانی 5 هیچکس به آزارِ دیگری رضا نَبْوَد گردِ گوسفندان ، گرگ هست گرمِ چوپانی 6 آرزویِ آن دولت ، در دل بشر باشد درکِ آن حکومت هست بِه ز آب حیوانی اَفضلِ همه اعمال ، انتظارِ امرِ اوست از فرج غم و سختی ، شادی است و آسانی از وظایف شیعه است دم به دم دعا کردن تا فرج شود نزدیک ، سر رسد به سامانی کاش صبحِ شامِ قدر ، بشنویم آن صیحه 7 فصلِ هجر را آید ، روزهای پایانی ز آنچه غیرِ حتمی بود ، شد نشانه ها ظاهر کاش علائم حتمی ، جلوه گر شوند آنی مژده باد یاران را ، خیل دوستداران را عاقبت شود قسمت ، آن شراب روحانی گرچه در جهان امروز ظلم و جور بسیار است جنگها شده بسیار بین عالی و دانی چون علی که در خیبر دربِ قلعه از جا کند ریشه کن نماید او ، فتنه های سفیانی یاورانِ او گردند جمع ، گردِ بیت حق در جهان عیان سازند نهضت نمایانی کاش آن زمان ما هم جز لشکرش باشیم در سرایِ وی یابیم افتخار دربانی ز امرِ حضرت باقر ، گر قیامی از مشرق شد شروع و عالم گشت مثلِ بحرِ طوفانی جانِ خود نگه داریم ، بهرِ یاری مهدی در رکابِ او سازیم جانِ خویش قربانی 8 موسمِ ظهورِ خود آن خلاصة خلقت مجری است و احیاگر بر حدود قرآنی قاتلانِ زهرا را می کشد برون از قبر پس تقاص می گیرد ز آن دو کافرِ جانی 9 ای خلیفة بر حق ، ای حقیقت مطلق حالِ ما تو می بینی ، درد ما تو می دانی در غیابِ تو دشمن ، تاخته به یارانت دوستانت از هجرت ، غرقِ بحرِ حیرانی از بهایی و بابی ، وز عدویِ وهّابی شیعه در زمان دیده فتنة فراوانی بازگرد تا گردد باز از وصال تو عقده ها ز قلبِ ما ، هم چروکِ پیشانی « ایزدیّ » دل خسته دارد انتظارت را شمسِ دین به قلبِ او کن تو پرتو افشانی 1- چنانکه فرعون از ولادت حضرت موسی ( ع ) طبق اخبار مطلع بود و برای جلوگیری از ولادت او شکم زنان را می درید تا موسی ( ع ) که نابود کننده حکومت فرعون بود به دنیا نیاید. عباسیان نیز در فکر کشتنِ ولی عصر « عج » بودند . لذا حمل آن حضرت مثل حمل موسی ( ع ) بود یعنی مخفی و بدون علائم مربوطه . رجوع شود به کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ج 7 ، ص 417 ، ح1 ؛ بحارالانوار ، علامه مجلسی ( ره ) طبع قدیم ، ج 13 ، ص 10 ، ح 14 و طبع جدید ج 51 ، ص 13 ، ح 14 و ... نام مادر حضرت موسی ( ع ) و داستان ولادتش در تفاسیر با شرح آمده است. 2 - علامه مجلسی ( ره ) بحار الانوار ، طبع قدیم ، ج 13 ، ص 14 ، ح 27 - طبع جدید 1 ، ص 20 به نقل از شیخ طوسی ( ره ) کتاب غیبت ، ص 239 ، رقم 207 – علامه اربلی (ره ) کشف الغمه ، ج 3 ، ص 310 – ترجمه یوم الخلاص « کامل سلیمان » ج 1 ، ص 88 ، ترجمه لطیف راشدی و ... 3 -منابع اهل سنت : این حجر عسقلانی ، الصواعق المحرقه ، ص 162 ؛ مسلم نیشابوری ، صحیح مسلم ج 1 ، ص 107 و 108 ؛ ج 8 ، ص 197 و 198 ؛ قندوزی ، ینابیع الموده ، ج 3 ص 90 و 135 و... : علامه اربلی ( ره ) بحارالانوار ج 13 احادیث مختلف نقل کرده است . ج 52 ص 151 و ... رجوع شود به ترجمه یوم الخلاص ج 1 ص 388 الی 401 . 4 _علامه مجلسی ( ره ) بحار الانوار طبع قدیم ، ج 13 ، ص 251 ، ح 6 و 7 و 8 – طبع جدید ج 52 ص 92 و 93 ، علامه طبرسی ( ره ) اعلام الوری.