⭕️ پاسخ معاونت علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به اظهارات اخیر عزت الله ضرغامی:
🔻جناب آقای ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی دولت انقلابی!
سلام علیکم
▫️اولین بار نیست که اظهار نظرات مشعشعتان در خصوص ستاد امر به معروف و نهی از منکر موجب تکدر اقشار دغدغهمند میگردد، اما ظاهراً نخستین بار است که نوک پیکان و نیش قلمتان را مستقیماً متوجه فریضتین شریفتین امر به معروف و نهی از منکر کردهاید، که ای کاش نمیکردید و باورهای عمیق دینی و فرهنگ نقادی و نقدپذیری مردم را بازیچه برخی مقاصد احتمالی نمی نمودید.
▫️به هر حال چراغ راه ما قرآن کریم است که در آیه ۴۱ سوره حج امر به معروف را وظیفه حاکمان و شرط نصرت الهی دانسته: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ»؛ همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می دارند، و زکات می پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای زشت بازمی دارند. و در آیه ۷۱ سوره توبه وظیفه عموم مؤمنان نسبت به هم میشمارد: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»؛ مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر میکنند.
▫️بدیهی است که این امر در اختیار افراد نیست که بخواهند با دیدن یا ندیدن کسی از انجام یا پذیرش آن شانه خالی کنند. مراجعه به آیات ۱۱ و ۲۰۶ سوره بقره به ما میآموزد که استنکاف از پذیرش امر به معروفِ صحیح از مشخصات منافقان است.
قطعا استفاده از این گونه ادبیات عوامزده و سخیف در شأن وزیر دولت انقلابی نیست و متأسفانه استمرار همان خطی است که میگفت: «بگذارید مردم راحت باشند به زور نمیشود مردم را به بهشت برد». نه دولتی که رئیس آن میگوید: «امر به معروف و نهی از منکر موضوعی تعطیلیناپذیر و تأخیرناپذیر است و سستی در این امر آثار زیانبار و جبرانناپذیر فراوانی برای جامعه و نظام اسلامی دارد.» (مصاحبه آیت الله رئیسی مرداد ۱۳۹۵، امر به معروف در کلام بزرگان، ص ۱۱۸).
▫️نبی گرامی اسلام که میفرمایند: چه بد مردمی هستند قومی که امر به معروف و نهی از منکر را عیب بشمارند. « بِئْسَ الْقَوْمُ قَوْمٌ يَعِيبُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (کافی (اسلامیه)، ج ۵، ص ۵۷)
امیدواریم از اظهارات اخیر که وهن دو ضروری دین است برگشته، اصلاح نمایید.