عرفات، نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى‏الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یك شتر جریمه دهند. واژه‏ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم وحوا علیهما السلام یكدیگر را شناختند و به گناه خود اعتراف كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. [584] در حدیث مى‏خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله‏ها و اشك‏هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى‏خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى‏بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. [585] از نشانه‏هاى جامعیّت اسلام آن است كه در كنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و كسب معاش نیز توجّه دارد. همانگونه كه در سوره جمعه در كنار دستور به شركت در نماز جمعه، مى‏فرماید: بعد از پایان نماز به سراغ كسب معاش بروید. [586]آرى، حج در عین عبادت، اقتصاد است. امام صادق علیه السلام فرمودند: یكى از آثار حج، تشكیل یك اجتماع بزرگ از مسلمانان نقاط مختلف جهان و نقل و انتقال انواع تجربیات مى‏باشد و زمینه‏ى انجام مبادلات تجارى و اقتصادى است. [587] (584) كافى، ج‏4، ص‏207. 585) براى تفصیل بیشتر به كتاب حج نوشته مؤلف مراجعه شود. 586) جمعه، 10. 587) وسائل، ج‏8، ص‏9. -مبارزه با تحجّر از برنامه‏هاى قرآن است. گروهى فكر مى‏كردند دین امرى یك بُعدى و حج یك عبادت خشك است، اسلام این تفكّر را ردّ مى‏كند. «لیس علیكم جناح» - درآمد حلال، فضل الهى است. قرآن بجاى واژه «كسب»، كلمه‏ى «فضل» را بكار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم»-گرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم» - رزق رسانى، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم» - در رزق رسانى، دست خداوند باز است. كلمه «فضل» نكره آمده است. «فضلاً من ربّكم» - انجام عبادات باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم» - توجّه به توفیق الهى از یك سو و خطاها و گناهان گذشته‏ى خود از طرف دیگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‏كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین» - سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را هدایت كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین»