سناریوی منتخب برای تغییر وضع موجود علوم‎انسانی به‌منظور دستیابی به علوم‎انسانی اسلامی با رویکرد نقاط مرجع راهبردی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان سیدکاظم عبادی 1 سعید جلیلی 2 عبّاس کعبی 3 عبّاس چهاردولی 4 فرشاد شریعت 5 1 نویسنده مسئول- دانش‌آموخته دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی 2 دانش‌آموخته دکتری معارف اسلامی و علوم سیاسی و مدرّس دانشگاه 3 مدرّس حوزه و دانشگاه 4 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی 5 استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) چکیده این مقاله با در پیش گرفتن روش حکمی-اجتهادی و راهبرد پژوهش ترکیبی و چندشیوه­ای، پس از اینکه بنیان مطلوب علوم‎انسانی اسلامی را با تحلیل محتوای بیانات امامین انقلاب اسلامی ارائه کرده است، به‌منظور تحلیل شکاف بین وضع مطلوب با وضع موجود، نظر نمونه­ی خبرگی را مورد پرسش قرار داده است. مطابق یافته­های این مقاله، سناریوی منتخب برای تغییر، سناریوی انقلاب است؛ یعنی هم از نظر منطق تغییر بنیادین و هم از نظر خبرگان و صاحب­نظران، تحوّل یا تغییر علوم‎انسانی رایج و دستیابی به علوم‎انسانی اسلامی صرفاً از طریق وقوع انقلاب پارادایمی و استقرار بنیان (پارادایم) جدید اسلامی قابل تحقّق است. لازمه­ی این امر هم غلبه­ی یک گفتمان راهبردی در فضای فکری و علمی حوزه و دانشگاه است. دالّ مرکزی چنین گفتمانی عبارتست از: «راهبرد تغییر انقلابی»؛ که با اتّخاذ بسته راهبردهای هماهنگ در رویکرد نقاط مرجع راهبردی تکمیل می‎شود. در این مسیر، جنس کار و حرکت از جنس «جنبش و نهضت» است که موجب فعّال شدن فرایند مستمرّ نظریه­پردازی به‌منظور تولید علم اسلامی بر اساس بنیان اسلامی خواهد شد. فصلنامه مدیریت راهبری دانشگاه عالی دفاع ملی - دانشکده مدیریت راهبردی