سناریوی منتخب برای تغییر وضع موجود علومانسانی بهمنظور دستیابی به علومانسانی اسلامی با رویکرد نقاط مرجع راهبردی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیدکاظم عبادی 1 سعید جلیلی 2 عبّاس کعبی 3 عبّاس چهاردولی 4 فرشاد شریعت 5
1 نویسنده مسئول- دانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی
2 دانشآموخته دکتری معارف اسلامی و علوم سیاسی و مدرّس دانشگاه
3 مدرّس حوزه و دانشگاه
4 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی
5 استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
این مقاله با در پیش گرفتن روش حکمی-اجتهادی و راهبرد پژوهش ترکیبی و چندشیوهای، پس از اینکه بنیان مطلوب علومانسانی اسلامی را با تحلیل محتوای بیانات امامین انقلاب اسلامی ارائه کرده است، بهمنظور تحلیل شکاف بین وضع مطلوب با وضع موجود، نظر نمونهی خبرگی را مورد پرسش قرار داده است. مطابق یافتههای این مقاله، سناریوی منتخب برای تغییر، سناریوی انقلاب است؛ یعنی هم از نظر منطق تغییر بنیادین و هم از نظر خبرگان و صاحبنظران، تحوّل یا تغییر علومانسانی رایج و دستیابی به علومانسانی اسلامی صرفاً از طریق وقوع انقلاب پارادایمی و استقرار بنیان (پارادایم) جدید اسلامی قابل تحقّق است. لازمهی این امر هم غلبهی یک گفتمان راهبردی در فضای فکری و علمی حوزه و دانشگاه است. دالّ مرکزی چنین گفتمانی عبارتست از: «راهبرد تغییر انقلابی»؛ که با اتّخاذ بسته راهبردهای هماهنگ در رویکرد نقاط مرجع راهبردی تکمیل میشود. در این مسیر، جنس کار و حرکت از جنس «جنبش و نهضت» است که موجب فعّال شدن فرایند مستمرّ نظریهپردازی بهمنظور تولید علم اسلامی بر اساس بنیان اسلامی خواهد شد.
فصلنامه مدیریت راهبری دانشگاه عالی دفاع ملی - دانشکده مدیریت راهبردی