انجیل اهل‌ البیت علیهم‌السلام
💠رضایت به افعال ‌و اعمال دیگران1⃣ 🔻اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الآْخِرِ
🔻رضایت ‌به ‌افعال ‌‌و اعمال ‌دیگران2⃣ 🔹مطلب بعدی که بسیار مهم است این است كه مى‌تواند بسيارى از مسائل اعتقادى و اجتماعى را حل كند آنچه گروههاى اجتماعى را از يكديگر جدا مى‌سازد، هم‌بستگى افكار و دلهاست، هرچند روى صحنه افراد خاصى باشند؛ تمام كسانى كه با آن افراد هم‌بستگى فكرى و رضايت قلبى دارند در يك گروه جاى مى‌گيرند.(۱) حضرت امیر ارواحنا فداه میفرماید : أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّمَا يَجْمَعُ اَلنَّاسَ اَلرِّضَا وَ اَلسُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اَللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا(۲) اى مردم! رضايت و نارضائى (بر عملى) موجب وحدت پاداش و كيفر مردم مى‌گردد (يعنى عاملان و كسانى كه راضى به آن عملند در كيفر يا پاداش شريكند) ناقۀ «ثمود» را يك نفر بيشتر پى نكرد، اما عذاب و كيفر آن همۀ قوم ثمود را فرا گرفت، زيرا همه به عمل او راضى بودند 🔸لذا در زيارتنامه‌ها با صراحت اين تعبير آمده است: "وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ"(۳) خداوند لعنت كند گروهى را كه جنايات جانيان را در كربلا شنيدند و به آن رضايت دادند( هرچند در کربلا نبودند در کشورهای دیگر بودند هرچند سالهای بعد جنایات کربلا را شنیدند و خوشحال شدند ، هرچند بعد از آن جانيان در عرصۀ زندگى دنيا سالها بعد بدنیا آمدند و این جنایات را شنیدند و راضی بودند.) 👈بنابراين نه تنها شركت در عمل يا تهيۀ مقدمات و اعانت بر اثم سبب شركت در نتيجه‌ی عمل مى‌شود؛ بلكه رضايت قلبى نيز همين كار را مى‌كند 🌸این مطلب ادامه دارد ... 📘(۱)پیام امیرالمومنین ذیل خطبه ۲۰۱ 📗(۲)نهج البلاغه خطبه۲۰۱ 📙(۳)زیارت اربعین، زیارت وارث 🌹انجیل اهل بیت علیهم السلام🌹