ماجراجویی در مسیرهای ترانزیتی و مرزهای ایران
🔻ترکیه عوارض ۱۱۵درصدی برای کامیونهای تراتزیتی ایرانی وضع کرده؟ چرا؟ چون کامیونهای ترک از نیم قرن پیش تاکنون، هنگام ورود به ایران از «سوخت یارانه ای» استفاده کرده اند و تازه باک اضافی هم داشتند که از طریق آن سوخت قاچاق میکردند.
🔻حالا پس از چندین دهه، وزارت نفت قانونی وضع کرده مبنی براینکه، هر کامیون ترک باید هنگام خروج از کشور، معادل یک باک پر، براساس قیمت جهانی سوخت پرداخت کند(در نظر داشته باشید که بیشتر این کامیونها از بازرگان وارد شده تا مرز ترکمنستان میروند وبرعکس درحرکت اند).
🔻ضمنا وزارت نفت حدود ده سال است از ترکیه تقاضا کرده به مساله قاچاق سوخت راننده هایش رسیدگی کند اما گویا نامه ها بی پاسخ مانده.
🔻اما حالا رئیس جمهور ترکیه مصوبه ای را امضا کرده که طبق آن کامیونهای ایرانی باید به ازای هر لیتر خرید بزنین، ۲۷ لیر مالیات پرداخت کنند که چیزی حدود میانگین ۶٠٠دلار برای راننده، هزینه دارد.
🔻البته ترکیه نامش را مقابله به مثل میداند! اما عملا «مثلی» درکار نیست چون قیمت سوخت در ترکیه آزاد است و قیمت تعیین شده نیز در بسیار فراتر از قانون طرف ایرانی است.
🔻از آنطرف بصورت کاملا اتفاقی، رژیم علی اف مرز آستارا و پلدشت را مسدود کرده است، که دلیلش معلوم نیست، در حالیکه تهران «ساده لوحانه» مسیر بیله سوار-نخجوان را چهل سال است، رایگان در اختیار «خاندان علیف» گذاشته که تنها مسیر دسترسی آنها به نخجوان است و تحت هیچ شرایطی این راه را مسدود نکرده است...