🔵تمدن اسلامی اما آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفتهای مادی را برای مسلمین میسر ساخت در حقیقت همان بود که با تشویق مسلمین به و ترویج نشاط حیاتی ، روح معاضدت و تساهل را جانشین تعصبات دنیای باستانی کردو در مقابل رهبانیت کلیسا که ترک وانزوا را توصیه می کردبا توصیه مسلمین به « راه وسط» توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد در دنیایی که اسلام وارد شد این روح تساهل و اعتدال در حال زوال بود از دونیروی بزرگ آن روز دنیا بیزانس در اثر تعصبات مسیحی که روز بروز در آن بیشتر غرق می شد هر روز علاقه‌ خود را بیش از پیش باعلم فلسفه قطع می کرد. تعطیل فعالیت فلاسفه بوسیله ژوستی نیان ، اعلام قطع ارتباط قریب الوقوع بود بین دنیای روم با تمدن و علم . در ایران هم اظهار علاقه خسرو نوشیروان به معرفت وفکر‌، یک دولت مستعجل بود وباز تعصباتی که برزویه طبیب در مقدمه کلیله و دمنه به آن اشارت دارد هر نوع احیا ٕ معرفت را درین سرزمین غیر ممکن کرد. در چنین دنیایی که اسیر تعصبات دینی و قومی بود اسلام نفحه تازه یی دمید. چنانچه با ایجاد دارالاسلام که مرکز واقعی ان بود نه شام ونه عراق ،تعصبات قومی و نژادی را با یک نوع جهان وطنی چاره کرد ،و در مقایل دینی نصارا و مجوس، تسامح و تعاهد با اهل کتاب را توصیه کرد و علاقه به علم و حیات را. دکتر عبدالحسین زرینکوب کارنامه اسلام ص۲۲ . ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism