🔳 ادامهٔ پاسخ ●●●
jvan.me/1tJ7
💢 شیخ نجفی :
شَاذَّةٌ مَحْمُولٌ عَلَى نَفْي الْحَدِّ، أَوْ عَلَى السُّؤَالِ عَمَّنْ عَبَث بِيَدِیهِ مَع زَوْجَتَهُ أَوْ أَمَتَهُ لَا مَعَ ذكره أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ، أو مطرح للِاتِّفَاقِ ظَاهِرَةٌ عَلَى الْحُرْمَةِ الْمُسْتَفَادَةِ مِمَّا عَرَفَتْ و مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى :
(الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ) » الآية و من لعن النبي صلىالله عليه و آله « الناكح كفه » و من غير ذلك..
این حدیث شاذ است و بر نفی حد حمل می شود.
یا اینکه آن فرد با زوجه یا کنیز خودش ملاعبه می کند نه با آلتش
یا حمل می شود بر غیر این محمل ها که استمنای اصطلاحی نیستند
یا اینکه حدیث خلاف اتفاق علما است حال که (اتفاق علما) ظاهرش از حرمتی که از ؛ مطالب گذشته و آیه ۵ سوره مومنون گرفته شده و سخن پیامبر (ص) : کسی که با دستش نکاح کند از رحمت به دور است و غیره ...
📚 جواهر الكلام، ج ۴۱، ص ۶۴۸
🌐
https://goo.gl/eLqwj5
◼️ تعریف حدیث شاذ :
🌐
https://goo.gl/VKZn3u
💢 حر عاملی :
وَحَمَلَهُ الشَّيْخُ عَلى أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ مُوظف لَا يَجُوزُ خِلَافُهُ بَل عَلَيْهِ التَّعْزِير بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَام، وَ يُمْكن حَمله عَلَى التَّقِية ..
شیخ طوسی گفتند : آن فرد کاری که موجب حد می باشد را انجام نداده است بلکه باید تعزیر شود آن هم به جهت اینکه امام چنین میخواهد .. و ممکن است بر تقیه کردن حمل شود.
📚 وسائل الشيعة، ج ٢٨، ص ٣۶٣
🌐
https://goo.gl/AxMcuq
💠 نکته : منظور از تقیه 👆 این هست که گاهی ائمه (ع) برای حفظ جان شیعیان و دفع خطر، همان فتواهای معروف اهل سنت را برای شیعیان بازگو می کردند :
💢 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليهالسلام، قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَنِي، ثُمَّ جَاءَهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْهَا، فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي ...
زراره می گوید : از امام باقر (ع) مطلبی پرسیدم و جوابم را دادند، بعد مردی آمد و همان مطلب را از ایشان پرسید و ایشان برخلاف جوابی که به من دادند، به او گفتند. سپس مرد دیگری آمد و به او جوابی برخلاف هر دو جواب دادند!
وقتی آن دو نفر رفتند، گفتم : یابن رسول الله! دو مرد از اهل عراق و از شیعیان شما آمدند و سؤالی کردند و شما هر یک را طوری دیگر جواب دادید ؟!
فرمود : ای زراره !
این شیوه برای ما و شما بهتر است، چون بقای ما و مکتب ما را تضمین می کند. اگر متفق و يک رأی باشید، مردم از ارتباط ما و شما مطلع می شوند. آن وقت جان ما و شما به خطر می افتد و دیر یا زود منقرض می شویم.
📚 مرآة العقول، ج ١، ص ٢١٧ {موثق كالصحيح}
🌐
https://goo.gl/d2A6zk
4⃣ مجازات استمناء و طرق اثبات آن :
💢 شهید اوّل :
وَ مِنْهَا الاسْتِمْنَاءُ بِالْيَدِ : وَ يُوجِبُ التَّعْزِيرَ، وَ رُوِيَ : أَنَّ عَلِيّاً (ع) ضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ وَ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ، وَ يَثْبُتُ بِشَهَادَةِ عَدْلَيْنِ وَ الْإِقْرَارِ مَرّةً
ديگر از اسباب عقوبات متفرقه استمناء با دست بوده و حكم آن اينست كه موجب تعزير مىباشد و در روايتى وارد شده كه امام علی (ع) بدست استمناء كننده بقدرى زدند تا سرخ گرديد و سپس او را از بيت المال زن دادند. اين فعل از دو راه ثابت مىشود :
١ ـ با شهادت دو مرد عادل
٢ ـ با يك بار اقرار
📚 اللمعة الدمشقية، ج ١، ص ٢۶۴
🌐
http://bit.ly/2ITNdur
💢 شیخ انصاری :
عُقُوبَةُ الاِسْتِمْنَاءِ هِي التَّعْزِيرَ بِلَا إشْكَالٍ، وَالتَّعْزِيرَاتِ بِصُورَةِ عَامَّةِ أَمْرِهَا بِيَدِهِ الْحَاكِم الشَّرْعِيّ - الإِمَام عَلَيْهِ السَّلَام أَوْ نَائِبِهِ - لَكِنْ يَنْبَغِي أَنْ لا تَصِلَ إِلَى مِقْدَار الْحَد
مجازات فرد استمنا کننده بدون اشکال، تعزیر است، و محدوده تعزیرات به شکل کلی به دست حاکم شرع است، امام (ع) یا نائبش. اما سزاوار است که به مقدار حد نرسد
📚 الموسوعة الفقهية، ج ٣، ص ٩۶
🌐
http://bit.ly/2xCwRFe
💢 علامه حلی :
مَنِ اسْتَمْنَى بِيَدِهِ عُزِّرَ، وَ تَقْديره مَنُوطٌ بِنَظَرِ الْإِمَامِ، وَ فِي رواية أَنَّ عَلِيّاً (عليه السّلام) ضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ وَ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَال، وَ هُو تَدبِير اسْتَصْلَحَهُ لَا إِنَّهُ مِنْ لَوَازِمِ
هر کس که با دستش استمنا کند تعزیر می شود، و مقدار مجازات آن، به نظر امام بستگی دارد.
و در روایتی آمده که علی (ع) روی دست چنین شخصی زد تا اینکه سرخ شد و با خرج بیت المال برایش زن گرفت و این تدبیری بود برای اصلاح آن شخص نه اینکه از لوازم باشد.
📚 شرائع الإسلام، ج ۴، ص ١٧۶
🌐
https://goo.gl/52kqae
💢 نظر علمای دیگر :
📚 شیخ مفید، المقنعة، ج ۱، ص ۷۹۱
🌐
https://goo.gl/Ebyqgc
📚 شریف مرتضی، الانتصار، ج ۱، ص ۵۱۵
🌐
https://goo.gl/yCTNfd
📚 ابن حمزة طوسی، الوسيلة، ج ۱، ص ۴۱۵
🌐
http://bit.ly/2Jecakq
@Antikafaar