💠شهرستانی در کتاب معروف ملل و نحل می گوید:
⚡️کثیری از سلفی ها، صفات ازلى را برای خداوند ثابت می دانستند، صفاتی چون علم، قدرت، حیات، اراده، سمع، بصر، كلام، جلال، اكرام، إنعام، عزّت و عظمت، لکن میان صفات ذات و صفات افعال فرقی قائل نبودند.
⚡️افزون بر این صفات خبریه را نیز بر خداوند ثابت مىكردند مثل: دو دست و وجه و اینها را هیچ گونه تأویل نمىنمودند .
⚡️انان مىگفتند: اینها صفاتى است كه در شرع وارد شده، و ما آنها را صفات خبرى مىنامیم .
از آن جا كه معتزله صفات خبرى را از خدا نفى و سلفیه آن را ثابت مىكردند، سلفیه را «صفاتیه» و معتزله را «معطله» نامیدند. »
⚡️سپس مىگوید: «جماعتى از متأخرین زاید بر آنچه سلف معتقد بود، اعتقاد پیدا كردند، آنان گفتند: صفات خبرى را باید بدون هیچ گونه تأویل حمل بر ظاهرشان نمود .لذا از این جهت در تشبیه محض افتادند كه این مسئله، خلاف آن چیزى است كه سلف به آن اعتقاد داشتند.»
@Antiliberalism