🔸 هر شخصی میتواند مجتهد شود و غیر مجتهد باید تقلید کند. قائل به عصمت همه امامان نیستند و عصمت را تنها در "اصحاب کسا" میدانند.
اطاعت از حاکم جائر را مجاز نمیدانند و قیام علیه وی را واجب میشمارند.
قائل به وجود "م ح م د بن الحسن" به عنوان حضرت مهدی غایب نیستند. گرچه اصل مهدویت را قبول دارند
مصادر فقهی آنان کتاب، سنت، قیاس و استحسان است.
در فرایض بینابینی هستند.
🔸 شاخه های زیدیه:
۱. جارودیه: معتقد به وصایت امام علی بن ابیطالب علیه السلام توسط پیامبر هستند و هر کسی امامت حضرت علی را بعد از پیامبر نپذیرفت گمراه است.
۲. سلیمانیه: امامت را طبق شوری میدانند و خلافت ابوبکر و عمر را میپذیرند ولی عثمان را خیر
۳. بتریه: امام علی را اولی به خلافت میدانند ولی چون ایشان خلافت ابوبکر و عمر را پذیرفت اشکالی در آن نمیبینند
۴. نعیمیة: : امام علی را افضل و خلافت ابوبکر و عمر را نه گناه بلکه اشتباه مردم در ترک افضل میدانند. از عثمان برائت میجویند.
۵. المتبرئون: از ابوبکر و عمر برائت میجویند.
۶. يعقوبية، عقبیه، ناصریه و....
🔸 این رشتو ادامه دارد....
@Antiliberalism