🌺 نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ مسلمانى به نام «عيّاش بن ابى ربيعه» كه سالها در مكّه به دست «حارث» شكنجه شده بود، روزى پس از هجرت مسلمانان به مدينه، حارث را در مدينه ديد و بى خبر از مسلمان شدنش، او را به عنوان كافر شكنجه گر كشت. خبر به پيامبر دادند، و اين آيه نازل شد.
👈 پرداخت ديه آثارى دارد:
🍃 الف: مرهمى براى بازماندگان مقتول است.
🍃 ب: جلوگيرى از بى مبالاتى مردم است، تا نگويند قتل خطايى، بها ندارد.
🍃 ج: احترام به جان افراد و امنيّت اجتماعى است.
🍃 د: جبران خلأ اقتصادى است كه در اثر قتل پيدا مى شود.
🍃✨در جايى كه بستگان مقتول، از دشمنان مسلمين باشند، خونبها به آنان داده نمى شود، تا بنيه ى مالى دشمنان اسلام تقويت نشود. به علاوه اسلام، ارتباط مقتول مؤمن با خانواده ى كافرش را بريده است، پس جايى براى جبران نيست.
🍃✨امام صادق عليه السلام فرمود: آزاد كردن برده، پرداخت حقّ خدا و ديه دادن پرداخت حقّ اولياى مقتول است.[341]
🍃✨ يك ديه و خونبهاى كامل، به اندازه ى متوسط درآمد يك فرد عادّى است. هزار مثقال طلا يا صد شتر و يا دويست گاو.[342]
🍃✨ در آيه مقدار ديه بيان نشده، تا نياز به مفسران واقعى قرآن و سنّت پيامبر و اهل بيت بيشتر احساس شود.
🍃✨ ديه ى پرداختى به خانواده مقتول مسلمان، اوّل آزادى برده مطرح شده، سپس خونبها، «تحرير رقبة و دية» ولى در بستگان كافر، اوّل سخن از خونبهاست، سپس آزادى برده. «فدية مسلّمة... وتحرير رقبة» شايد چون خويشانِ غير مسلمان، توجّهشان بيشتر به مادّيات است ويا آنكه پرداخت ديه، در حفظ وبقاى پيمان مؤثّرتر است.
🌺🌺🌺
✨341) نور الثقلين، ج 1، ص 530.
✨342) تفسير الميزان.
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism