🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️
روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺
سوره انعام آیه (65و66)👇
قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَي أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَاباً مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ (65)
وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَّسْتُ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ (66)
بگو: او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را به صورت گروه هاى گوناگون با هم درگير كند، و طعم تلخ جنگ و خونريزى را توسط يكديگر به شما بچشاند. بنگر كه چگونه آيات را گونه گون بازگو مى كنيم، باشد كه بفهمند.
و قوم تو اين قرآن را تكذيب كردند، با آنكه سخن حقّى است، بگو: من وكيل و عهده دار ايمان آوردن شما نيستم.
🌺
تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨ يكى از وظايف پيامبر، يادآورى قدرت بى مانند خداوند است. «قل هو القادر»
✨ شرك، زمينه ساز دريافت انواع عذاب هاست. «ثم انتم تشركون قل هو القادر...»
✨ خداوند، هم نجات بخش است، هم عذابگر، آنكه آگاهانه سراغ غير خدا مى رود، بايد منتظر عذاب باشد. «قل هوالقادر على أن يبعث ...»
✨ تفرقه و تشتّت، از عذاب هاى الهى و در كنار عذاب آسمانى و زمينى مطرح شده است. «يلبسكم شيعاً»
✨ گاهى مردم، به وسيله ى مردم و با دست يكديگر عذاب و تنبيه مى شوند. «يذيق بعضكم بأس بعض»
✨ مبلّغان دينى بايد از روشهاى گوناگون براى ارشاد مردم بهره گيرند. «اُنظر كيف نصرّف الآيات»
✨ اگر مفهومى را در قالب هاى متنوّع ارائه داديم، به تأثيرات بيشترى اميدوار باشيم. «نُصرّف الآيات لعلّهم يفقهون»
✨ چون راه شما حقّ است، از تكذيب مردم نگران نباشيد. «و هو الحقّ»
✨ تو مسئول وظيفه هستى، ضامن نتيجه نيستى. «لستَ عليكم بوكيل»
🌺
نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ «لَبْس» به معناى آميختن، و «شِيَع» جمع «شيعه»، به معناى گروه است.
در آيه ى قبل، قدرت نجات بخش الهى مطرح شد، اينجا قدرت قهر و عذاب او.
🍃✨ امام باقر عليه السلام فرمودند: مراد از عذاب آسمانى، دود و صيحه و مراد از عذاب زمينى، فرورفتن در آن و مراد از «يَلبِسَكم شِيَعا»، تفرقه در دين و بدگويى و كشتن يكديگر است. (367) شايد آن حضرت در مقام بيان بعضى از نمونه ها بوده اند نه تمام مصاديق، زيرا مثلا عذاب فوق شامل فشار طاغوت ها كه حاكم بر مردمند و عذاب تحت شامل قهرى بدنبال نافرمانى مردم از رهبر حقّ كه از مردم و در مردم و هم سطح آنان است نيز مى شود.
🍃✨ تعابير گوناگونى در قرآن خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، اين مضمون را بيان مى كند كه پيامبر مسئولِ ابلاغ دين خداست، نه اجبار مردم به ايمان آوردن. از جمله: «ما جعلناك عليهم حفيظا» (368) ، «لستَ عليهم بمصيطر» (369) ، «ما أنت عليهم بجبّار» (370) ، «ما على الرّسول الاّ البَلاغ» (371) ، «أفانتَ تكره النّاس» (372) ، «لااكراه فى الدّين» (373) ، «اِن أنت الاّ نذير» (374) و «قل لستُ عليكم بوكيل».
🌺🌺🌺
✨367) تفسير نورالثقلين.
✨368) انعام، 107.
✨369) غاشيه، 22.
✨370) ق ، 45.
✨371) مائده، 99.
✨372) يونس، 99.
✨373) بقره، 256.
✨374) فاطر، 23.
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism