🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️
روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺
سوره انعام آیه (74)👇
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَاماً آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ (74)
و (ياد كن) آن هنگام كه ابراهيم به پدرش آزر گفت: آيا بتان را خدايان مى گيرى؟ بى شك تو و قومت را در گمراهى آشكار مى بينم.
🌺
تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨ خويشاوندى، مانع نهى از منكر نيست. «اذ قال ابراهيم لابيه...»
✨ ملاك در برخورد، حقّ است نه سنّ و سال. «قال ابراهيم لابيه»
(حضرت ابراهيم به عموى خود كه سن بيشتر داشته، آشكارا حقّ را بيان كرده و هشدار داده است.)
✨ در شيوه ى دعوت به حق، بايد از بستگان نزديك شروع كرد. «لابيه» و بايد از مسائل اصلى سخن گفت. «أتتّخذ اصناماً آلهة»
✨ سابقه ى شرك وبت پرستى، به پيش از رسالت حضرت ابراهيم بازمى گردد. «أتتّخذ اصناماً»
✨ اكثريّت، سابقه و سنّ، باطل را تبديل به حقّ نمى كند و همه جا ارزش نيست. «أراك و قومك فى ضلال»
✨ بت پرستى، انحرافى است كه وجدان هاى سالم و عقل، از آن انتقاد مى كنند. «أتتّخذ أصناماً... ضلال مبين»
✨ گرچه ابراهيم عليه السلام حليم بود، «اِنّ أبراهيم لاوّاه حليم» (394) و پيامبر بايد حتّى با فرعون هم نرم حرف بزند، ولى لحن برخورد حضرت ابراهيم در اين آيه، به خاطر اصرار عمويش بر كفر بود. «اِنّى اراك و قومك فى ضلال مبين»
🌺🌺🌺
🍃394) توبه، 114.
🌺
نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ كلمه ى «أب» بطور طبيعى به معناى پدر است، ولى به معناى جدّ مادرى، عمو و مربّى هم گفته مى شود. چنانكه فرزندان يعقوب به پدران و عموى پدر خود حضرت اسماعيل نيز اب گفتند: «نعبد الهك و اله آبائك ابراهيم و اسماعيل و اسحاق» (389) وپيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز فرمود: «أنا و علىّ أبَوا هذه الاُمّة» (390) ، من و على، پدران اين اُمّتيم. آزر، عموى ابراهيم بود، نه پدرش. پدران ابراهيم همه موحّد بوده اند.
🍃✨ از علماى اهل سنّت نيز، طبرى، آلوسى و سيوطى مى گويند: آزر پدر ابراهيم نبوده است. به علاوه، ابراهيم به پدر و مادر خويش دعا كرد: «ربّنَا اغفِر لى و لوالدىّ...» (391) در حالى كه مسلمان حقّ ندارد براى مشرك طلب مغفرت كند، هرچند فاميل او باشد.
🍃✨ از مجموع اينها برمى آيد كه «أب» در اين آيه به معناى پدر نيست. به علاوه نام پدر ابراهيم عليه السلام در كتب تاريخ، «تارُخ» ذكر شده است، نه آزر. (392)
🍃✨ استغفار حضرت ابراهيم براى عمويش آزر نيز قبل از روشن شدن روحيّه ى كفر او و به خاطر وعده اى بود كه به او داده بود، و چون فهميد كه حقّ پذير نيست، از او تبرّى جست و جدا شد. «فلمّا تبيّن له انّه عدوٌّ للّه تبرّأ منه» (393)
🌺🌺🌺
✨389) بقره، 133.
✨390) بحار، ج 16، ص 364.
✨391) ابراهيم، 41.
✨392) تفسير الميزان.
✨393) توبه، 114.
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism