Anti_liberal🚩
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️ 🌺سوره انعام آیه (101و102)👇 بَدِيعُ ا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️ 🌺سوره انعام آیه (103)👇 لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (103) چشم ها او را در نمى يابد، ولى او چشم ها را در مى يابد و او نامرئى و دقيق و باريك بين و آگاه است. 🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇 ✨ خداوند، جسم مادّى نيست. «لاتدركه الابصار» ✨ هيچ كس از ذات خداوند آگاه نيست. «هو اللطيف» ✨ هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را نمى گيرد. «هواللطيف الخبير» ✨ با اينكه زشتى هاى ما را مى داند باز هم به ما لطف دارد. «وهو اللطيف الخبير» ✨ خداوند به همه ى لطائف و رموز هستى آگاه است. «هواللطيف الخبير» 🌺نڪتھ ها👇👇👇 🍃✨ كلمه ى «بَصَر» هم به معناى چشم است و هم به معناى بصيرت. (429) بنابراين آيه را مى توان چنين معنا كرد: نه چشم ظاهرى، خداوند را مى بيند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد. «لطيف» چند معنى دارد: 1- آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسيار، 2- دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باريك بينى، 3- خالق اشياى ظريف و ناپيدا. 4- اهل مدارا و رفاقت، 5- پاداش دهنده ى اهل وفا و بخشاينده ى اهل جفا. 🍃✨ امام رضاعليه السلام فرمود: «لايقع الاوهام و لايُدرك كيف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نيست. (430) 🍃✨ خداوند، هرگز ديدنى نيست. همين كه حضرت موسى از زبان مردم درخواست ديدن خدا را نمود، پاسخ شنيد: «لَن تَرانِى» (431) هرگز مرا نخواهى ديد. برخى از اهل سنّت گفته اند: خدا در قيامت ديده مى شود و به آياتى همچون «الى ربّها ناظِرَة» (432) استدلال مى كنند. (433) غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نيست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زيرا ديدن با چشم، در جايى است كه چيزى داراى جسم، مكان، محدوديّت، رنگ و... باشد و همه ى اينها نشانه ى نياز و عجز است كه خداوند از اين نقص ها مبرّا مى باشد. 🍃✨ امام على عليه السلام مى فرمايد: نه تنها چشم او را نمى بيند، بلكه وهم و فكر نيز نمى تواند بر او احاطه پيدا كند. (434) 🍃✨ سعدى در ترسيم اين مطلب مى گويد: اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم و از آنچه گفته اند و شنيديم و خوانده ايم مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ايم مراد از جمله ى «يدرك الابصار»، علم او به ديده هاى انسان است، مانند «سميع» و «بصير» كه به معناى علم او به شنيدنى ها و ديدنى هاست. 🌺🌺🌺 ✨429) مفردات راغب. ✨430) تفسير برهان. ✨431) اعراف، 143. ✨432) قيامت، 23. ✨433) تفسيرالمنار. ✨434) تفسير صافى. @Antiliberalism