💡نبرد کریدورها؛ کریدور شمال وجنوب و کریدور زنگزور از نگاه منافع اقتصادی ایران
قسمت اخر
🧩
موانع داخلی و خارجی ایجاد این کریدور چیست و چرا ایجاد آن این همه مدت طول کشیده؟
علت اصلی اینکه تا به حال این خط تکمیل نشده، عدم تامین منابع مالی بوده که بخشی از آن به تحریم ها برمی گردد چرا که شرایط تحریمی باعث شده بود که کشورها در این منطقه سرمایه گذاری نکنند ولی الان با توجه به مدیریت تحریم ها شاهد این بوده ایم که هم آذربایجانی ها و هم روس ها تمایل پیدا کرده اند که ورود پیدا بکنند.
🧩
آیا ایجاد این کریدور با ایجاد کریدور زنگه زور رابطهای دارد؟
خط راه آهن رشت آستارا مسیر شمال جنوب است و در واقع با مسیر معروف به زنگه زور که شرق به غرب است تفاوت دارد. البته این مسیر بخشی از کریدور بزرگ شرق به غرب است که آذربایجان را به نخجوان متصل میکند.
🧩
نگرانی ایران از احداث کریدور زنگه زور چیست و آیا احداث آن به قطع مرز ما با اروپا خواهد انجامید؟
از نظر ما اگر این اتفاق با حفظ تمامیت ارضی ارمنستان بیفتد و مرزهای بین المللی تغیر نکند با وصل شدن آذربایجان به نخجوان مخالفتی نداریم اما در غیر اینصورت ما مخالف هستیم، چرا که ما معتقد نیستیم که مرزهای جغرافیائی باید تغیر بکند، چرا که آنگاه مرز ما با ارمنستان بسته خواهد شد و ما طرفدار انسداد خطوط مواصلاتی نیستیم.
🧩
چرا ترکیه به دنبال ایجاد این کریدور است؟
ترکیه زمانی میتواند خود را از طریق ارمنستان به آذربایجان برساند که ارمنستان با آن موافقت بنماید، به دلیل اینکه این مسیر در استان سیونیک ارمنستان قرار دارد که فعلا رابطه ای میان این دو کشور وجود ندارد و امکان اینکه ترکیه از این مسیر استفاده کند وجود ندارد مگر اینکه اختلافات دو کشور حل شود و ارمنستان اجازه بدهد که ترکیه از این مسیر رد بشود.
🧩در مجموع جمهوری اسلامی ایران طرفدار باز بودن خطوط مواصلاتی بین کشورهاست، زیرا موجب رونق تجارت منطقه میگردد ، اما به شرطی که تمامیت ارضی کشورها تغیر نکند.
#کریدور #کریدور_شمال_جنوب #کریدور_زنگزور
@AntiLiberalism