🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺سوره انفال آیه (34)👇
وَمَا لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُواْ أَوْلِيَاءهُ إِنْ أَوْلِيَآؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ (34)
و چرا خداوند آنها را عذاب نكند؟ با اينكه آنان (مردم را) از مسجدالحرام باز مى دارند، در حالى كه سرپرست آنجا نيستند. جز افراد پرهيزگار ديگران حقّ توليت و سرپرستى آن را ندارند، ولى بيشترشان نمى دانند.
🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨ آنان كه مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام مى شوند، افراد بى تقوا هستند و بايد منتظر عذاب الهى باشند. «و ما لهم ألاّ يعذّبهم...»
✨ كفّار، خود را به ناحقّ متولّى مسجدالحرام مى پنداشتند. «وماكانوا اوليائه»
✨ توليتِ خانه اى كه به دست ابراهيم خليل عليه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نبايد به دست افراد بى تقوا باشد. «انْ أوليائه الاّ المتّقون»
✨ تعيين سرپرست براى رسيدگى به امور مسجدالحرام ضرورى است. «انْ أوليائه الاّ المتّقون» (از اينكه آيه شرايط متولّى را بيان مى كند نه اصل آن را، پس تعيين توليت لازم است)
🌺نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ در آيه ى قبل، خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله در ميان مردم و همچنين برگشت وتوبه و استغفارشان، عذابى همچون عذاب آسمانى قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در اين آيه سخن از عذاب آنان است، كه مى توان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به خاطر وجود پيامبر صلى الله عليه وآله عذابشان نمى كند. البتّه ممكن است مراد از عذاب در اين آيه، بلاها و سختى هاى جنگ و اسارت باشد.
🍃✨ حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «اللّه اللّه فى بيت ربّكم لا تخلوه مابقيتم فانّه ان تُرك لم تناظروا» (512) ، از خدا پروا كنيد، از خدا پروا كنيد، درباره ى خانه ى خدايتان كه اگر آن را رها كنيد و تعطيل شود، عذاب الهى، بى درنگ شما را فراخواهد گرفت.
🌺🌺🌺
✨512) نهج البلاغه، نامه 47
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism