ماید:
«بگ
و: من شما را فقط به یک حقیقت اندرز می دهم [و آن] اینکه دو دو و یک یک برای خدا قیام کنید.[سبا / 46]»
🔹 این آیه یکی از عالیترین تعالیم اسلام و قرآن است که از مردم میخواهد اگرچه یک نفر باشند، در برابر ظلم، جور، ستم، استعمار و استثمار قیام کنند و نسبت به جامعه بیتفاوت نباشند و هرگز دست روی دست نگذارند.
*بنابراین دین اسلام بر نقش انسانها برای از بین بردن ظلم و تبعیض تاکید فراوان دارد و از انسانها میخواهد با آن مبارزه کرده و فقر را ریشهکن کنند، نه اینکه فقط بنشینند و دعا کنند.*
👈 همچنین پیامبر عظیم الشان اسلام(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید:
«هر کس صبح کند در حالیکه نسبت به امور مسلمین اهتمامی نداشته باشد، مسلمان نیست.»
این سخن پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به زیبایی مسئولیت اجتماعی تک تک مسلمانان را گوشزد میکند که نباید نسبت به همنوع خود و فقرای جامعه بیتفاوت باشیم و آنها را از یاد ببریم.
*بنابراین در مبانی دین اسلام هرگز مسئولیت اجتماعی افراد فراموش نشده و بر آن تاکید فراوان شده است.* یعنی مردم یک جامعه باید نسبت به همدیگر احساس مسئولیت کنند و برای رفع فقر از جامعه تلاش کنند.
تاکید اسلام بر صدقه دادن، پرداخت خمس و زکات در همین راستا بوده و در عمل مسلمین را بر آن داشته است که از اموال خود به فقرا و مستمدان کمک کنند.
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/160373
پاسخ شبهه7️⃣ *👇
1️⃣ صرف درک نشدن یک مطلب دلیل اشکال آن نیست .
بلکه باید تحقیق کرد حکمت را فهمید .
2️⃣حدیث زیر از امام رضا (ع) می باشد.
بیماری برای مؤمن مایه تطهیر و رحمت است و برای کافر مایه عذاب و لعنت، و بیماری همواره گریبان گیر مؤمن است تا آن که دیگر هیچ گناهی در وجود او باقی نماند.
بحارالانوار، ج 78، ص193.
3️⃣صرفنظر از جایگاه دینی و مذهبی که برای حضرات معصومین (ع) قائلیم ، همگان ایشان را به عنوان بزرگترین عالمان می شناسند .
4️⃣ حکمت بلا در زندگی انسان :
* ایجاد حالت تضرع و خشوع و فروتنی در انسانها
* امتحان و آزمایش بندگان
* بازتاب و پیامد گناهان انسان
* ارتقاء درجه و رتبه
* بیدارشدن از خواب غفلت
* عذاب الهی (به دلیل تكذیب آیات و نشانه های الهی و فرستادگان او)
5️⃣بیماری نوعی بلا و رنج و در راستای آزمایشات الهیست که با عنایت به حکمتهای مختلف "بلا"، مشخصا برای توجه بیشتر یا مکافات بی توجهی به خداوند و فرامین اوست .
6️⃣ برخورد انسان با آزمایشات و بلاها نقش مهمی دارد که عذاب باشند یا مایه کفاره گناهان و رشد :
"ما شما را به وسیله شرور یعنی بدی ها و بیماری ها و خیرات و نعمت ها امتحان می كنیم" (سوره انبیاء آیه 35)
7️⃣ اگر انسان زمان آزمایش و بلا ، متوجه خدا شود و صبر و رضا پیشه کند این "بلا" از مواردیست که مایه رشد و کمال او خواهد بود .
8️⃣ اگر انسان در برابر بیماری، طریق كفر و ناسپاسی پیشه گیرد و به قضا و قدر الهی اعتراض كند، اجری نخواهد داشت و موجب كفاره گناهش نخواهد شد.
حال اگر پیش از این کافر نیز بوده تنها عذابی بر عذابهایش اضافه شده است .
9️⃣در رد استدلال پایانی نویسنده که گفته : بیماری که یکیست !
باید گفت : بنزینی که ماشینی را به آتش می کشد با بنزینی که سبب حرکت آن می شود نیز یکیست !
بستگی دارد چگونه مورد استفاده واقع شود.
پاسخ به شبهه8️⃣*👇
🔸این پرسش، پرسشی چند صد ساله است که همان چند صد سال پیش پاسخ آن داده شده است.
🔹 برخی از اندیشمندان که نتوانسته اند به این پرسش پاسخ دهند، علم خداوند را محدود کرده اند. برخی هم گفته اند که انسان مجبور است و اختیاری در کار نیست!
🔆 اما حقیقت این است که بر خلاف ادعای شبهه کننده که می گوید"از دو حالت خارج نیست"، اتفاقا این قضیه بیش از دو حالت دارد.
✳️مقدمه:
👈 ما وقتی مطلبی را با دلیل عقلی اثبات کردیم، حق نداریم به صِرف اینکه برخی مصادیق را درک نمیکنیم، آن مطلب عقلی را زیر سوال ببریم.
👈 عالم مطلق، عادل بودن خداوند با دلیل عقلی اثبات شده است، مختار بودن انسان نیز با علم حضوری اثبات می شود.
👈 حال ما میبینیم که به صورت مصداقی در دنیا ظلم و ستم وجود دارد، کودک ناقص الخلقه به وجود می آید و ...
👈در اینجا نمی توانیم بگوییم که (نعوذ بالله) خدا ظالم است. زیرا برای عادل بودن خداوند دلیل عقلی داریم.
👈 بلکه باید با تلاش علمی وجود ظلم و شرّ و ناقص الخلقه ای را به گونه ای تبیین کنیم که منتهی به ظالم بودن خداوند نشود. زیرا پیش از این ظال
م بودن خدا را محال دانسته ایم.
✳️ خداوند می داند که انسان در این دنیا چه کارهایی انجام می دهد و عاقبت او چه می شود
✳️ همچنین خداوند عادل است و اگر انسان مجبور به اعمالش بود، نباید مجازات می شد اما می بینیم که قرار است پاداش و عقاب اعمالش را ببیند.
✳️ و نیز ما با علم حضوری، درک می کنیم که واقعا اراده داریم و کارهایمان را با اختیار خود