متن شبهه: *چرا محمد حج را واجب کرد؟* جواب را در اواسط صفحه نوشته ام. *چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟* مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد به مکه بروند بنده او نیستند؟ آیا تهیدستان ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ *آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟* چرا خدا بجای مکه تمام مساجد را خانه کعبه نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست میآورند و آنرا به اسم خود افزوده و به آن میبالند؟؟؟؟؟ آیا حاجی بمعنی این نیست که پول و دارایی ات را از هموطنت که ترا دوست دارد میگیری و به عربی که از تو نفرت دارد و خونت را حلال میداند تقدیم میکنی؟ *آیا این را افتخار میدانی؟* *زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلید دار مکه بودند به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه منبع اصلی در آمد آنان میباشد چون مردم عرب برای زیارت این بتها به مکه میآیند و مشتریان خوبی برای کاروانسرا ها و بازارهای آنان بوده و اقتصاد مکه و درآمد مردم مکه وابستگی شدیدی به این مسافرین و زائرین داشته و با از بین رفتن این بتها، مکه و مردم آن بهیچ وجه نمیتوانند از نظر اقتصادی و مالی خود را تامین کنند و خود و شهرشان محکوم به فنا خواهد بود.* *بهمین سبب چیزی نگذشت که محمد زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی ناراضی نگردند.* *زیارت مکه هیچ ارزش دینی ندارد و فقط یک فرمانیست که شهر مکه را از نابودی و رونق کسب و کار نجات داد.* *کسانیکه باور دارند کعبه، خانه خداست بهتر است با خود فکر کنند که خدائیکه جهان و کهکشان ها را آفرید چه احتیاجی به داشتن خانه در آن صحرای خشک، ریگزار و خشک و بی آب و علف دارد؟* *آیا هیچ دلیل دیگری میتوان برای واجب بودن حج آورد؟* *آیا خداوند احتیاج به محل مخصوصی برای زندگی کردن دارد؟* پاسخ شبهه: ✅نویسنده مغرض و ساده‌اندیش، با بغض و کینه‌ای که نسبت به اسلام دارد، از طریق دلایل کودکانه سعی کرده تا فریضه مهم حج را زیر سوال ببرد و فلسفه حج را رونق شهر مکه دانسته است! در حالیکه حج، گذشته از آثار و ثواب‌های اخروی که دارد، در دنیا نیز دارای آثار فراوان سیاسی، اجتماعی و معنوی است و آیات فراوان و روایات زیادی درباره آن وجود دارد و نمی‌توان با یک شبهه‌ی کودکانه، به آن خدشه وارد کرد. ✅نوسینده همچنین رفتن افراد مستطیع و ثروتمند به حج را نشانه تبعیض دانسته در حالیکه این موضوع، لطف خدا به فقیران بوده تا آنها برای فریضه حج، به سختی نیفتند. ✅به هر حال در جواب این شبهه، توجه شما را فقط به یک روایت از امیر کلام، حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام جلب می‌کنم که در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به فلسفه حج از زمان حضرت آدم (ع) و آثار مهم معنوی حج مثل فروتنی و از بین رفتن روحیه تکبر و... اشاره فرموده‌اند. 📖آن‌حضرت می‌فرماید: آیا مشاهده نمى‌کنید که همانا خداوند سبحان، انسان‌هاى پیشین از آدم(ع) تا آیندگان این جهان را با سنگ‌هایى در مکّه آزمایش کرد که نه زیان مى‌‌رسانند، و نه نفعى دارند، نه مى‌بینند، و نه مى‌شنوند؟ 📖این سنگ‌ها را خانه محترم خود قرار داده و آن‌را عامل پایدارى مردم گردانید. سپس کعبه را در سنگلاخ‌ترین مکان‌ها، بى‌گیاه‌ترین زمین‌ها، و کم فاصله‌ترین درّه‌ها، در میان کوه‌هاى خشن، سنگریزه‌هاى فراوان، و چشمه‌هاى کم آب، و آبادى‌هاى از هم دور قرار داد، که نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هیچ‌کدام در آن سرزمین آسایش ندارند. 📖سپس آدم(ع) و فرزندانش را فرمان داد که به سوى کعبه برگردند، و آن‌را مرکز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلب‌ها، به سرعت از میان فلات و دشت‌هاى دور، و از درون شهرها، روستاها، درّه‌هاى عمیق، و جزایر از هم پراکنده دریاها به مکّه روى آورند، شانه‌هاى خود را بجنبانند، و گرداگرد کعبه لا اله الا الله بر زبان جارى سازند، و در اطراف خانه طواف کنند، و با موهاى آشفته، و بدن‌هاى پر گرد و غبار در حرکت باشند. لباس‌هاى خود را که نشانه شخصیّت هر فرد است در آورند، و با اصلاح نکردن موهاى سر، قیافه خود را تغییر دهند، که آزمونى بزرگ، و امتحانى سخت، و آزمایشى آشکار است براى پاکسازى و خالص شدن، که خداوند آن‌را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد. 📖اگر خداوند خانه محترمش، و مکان‌هاى انجام مراسم حج را، در میان باغ‌ها و نهرها، و سرزمین‌هاى سبز و هموار، و پردرخت و میوه، مناطقى آباد و داراى خانه‌ها و کاخ‌هاى بسیار، و آبادى‌هاى به هم پیوسته، در میان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گیاه، داراى مناظرى زیبا و پر آب، در وسط باغستانى شادى آفرین، و جادّه‌هاى آباد قرار مى‌داد، به همان اندازه که آزم