متن شبهه:
صیغه رو شَـرع قبول داره ... عُـرف قبول نداره
☜بی اف جی افو عُــرف قبول داره ... شَــرع قبول نداره☞
⇄هه نه شَـرعمون عرفیه ... نه عُــرفمون شرعی⇄
↭باس بگم تررر زدن رف هـــه هــــه↭
پاسخ اجمالی:
1⃣ قرار نیست شرع تحت تاثیر عرف باشه.اینطور بود که نیازی به هدایت نداشتیم .انسانها هرطورمیخواستن به عنوان عرف عمل میکردند.دیگه تصور کنید چه میشد!؟
2⃣ هر عرفی قابل پذیرش چه عقلا چه شرعا نیست. عرفی قابل قبوله که براساس عقل و شرع باشد نه اینکه تکیه بر خرافات و هوا و هوس و..باشد.
3⃣ طبق قواعد اسلامی، هر چه عقل بدان حکم میکند، شرع هم حکم میکند و برعکس. بنا براین عرفی که با شرع جور نیست با عقل هم جور نیست .
پاسخ تفصیلی:
1⃣ عرف «قانون نانوشته و پدیده ی اجتماعی است که معلول نیازهای اجتماعی ، فرهنگ جامعه ،حوائج مردم ، مقتضیات زمان و....... می باشد . عرف با تغییر اخلاق، رسوم و اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ مردم تغییر می یابد. بنابراین آنچه به عنوان عرف می شناسیم همچون آبی است که شکل آن تابع ظرف آن می شود. چه بسیار اموری که در یک دوره قبیح بودند ولی اکنون در جامعه عرف محسوب می شوند
http://yon.ir/8X1G
2⃣ شرع فرامین ثابت الهی است که مطابق با نیاز انسان بر اساس فطرت او صادر شده تا انسان با تبعیت از آن به کمال برسد. بنابراین اگر انتظار داشته باشیم که «عرف متغیر» با «شرع ثابت » مطابقت داشته باشد ، امری غیر ممکن است.
3⃣ آنچه مسلم است امور عقلانی بر امور شرعی قابل تطبیق است زیرا احكامي كه از ناحيه شرع مقدس صادر مي گردد, همگي بر طبق جلب مصالح و دفع مفاسد است . بنابراين آنچه مورد تأييد شرع است مورد تاييد عقل نيز مي باشد؛ علاوه بر آن كه احكام عقل نيز مورد قبول شرع مي باشد.
4⃣ گاهی ميان حكم عقل و تشخيص عاقلان تفاوت وجود دارد. زیرا حكم عاقلان گاهي آميخته با در نظر گرفتن منافع و ضررهاي خويشتن است و هميشگي و همگاني نيست اما حكم عقل براساس بديهيات مورد پذيرش همگان و هميشگي است. بنابراين آنچه گاهي متضاد با اشياء است تشخيص عاقلان است كه چه بسا عاقلان ديگري نظر مطابق با وحي و شرع داشته باشند.
5⃣ آيت الله جوادي آملي در اين باره فرموده اند: البته عقل قطعي و ناب هرگز خطا و اشتباه ندارد و تعارضي بين او و وحي نيست اما آيا انسان ها هميشه به چنين حقيقتي دست مي يابند؟ اگر چنين بود انسان ها هيچ گاه در دست يابي به عقل قطعي مرتكب اشتباه نمي شدند و تنوع و تعددي در آراي آنان وجود نداشت در حالي كه تنوع مذكور آن قدر وسيع و زياد است كه حتي بعضي از آنها نسبت به بعضي ديگر كاملا متضاد و متعارض بلكه مناقض است.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈