متن شبهه: چگونه اهل بیت و ائمه(ع) ناظر بر اعمال و حالت توسّل ما هستند و می توانند ما را ببینند؟ آیا عقیده به این نظارت، جزئی از شرک به خداوند نیست؟ پاسخ شبهه 1⃣ نظام هستی ماده، یک ایجاد دارد و یک وجود. ایجاد عالم یعنی از آن جهت که رو به حق است و وجود عالم یعنی از آن جهت که رو به خلق است یعنی عالم دارای دو سو و دو جهت است از آن جهت که رو به حق است ایجاد است یعنی وجودی جمعی، مجرد و دفعی می باشد و از آن جهت که رو به خلق است وجودی پخشی، تدریجی و متحرک می باشد آن جنبه نظام هستی که رو به حق و اصطلاحاً ایجادی است، ملکوت عالم گفته می شود و در بر گیرنده تمام حقایق عالم ماده است. چون نسبت به عالم ماده جنبه علیّت دارد. این مقدمه که کمی فلسفی بود ولی ما ناچار از ذکر اجمالی آن بودیم. 2⃣امام کسی است که به وسیله رشد معنوی و روحانی خود از عالم طبیعت و وجود عبور کرده و به عالم ملکوت و معنا نائل می شود چنانکه حضرت ابراهیم به جایگاهی رسید که خداوند، ملکوت آسمان و زمین را به او ارائه داد. [i] وقتی که امام(ع) به این مرحله رسید در واقع با باطن عالم مرتبط می شود و ارتباط با باطن عالم موجب آگاهی از همه واقعیت ها می شود و در آن جا دیگر طول و عرضی و ارتفاع وجود ندارد تا موجب اشتباه بعدی از ابعاد دیگر شود و اسباب و مسببات یکجا رؤیت می شوند و در نتیجه امام(ع) به مقام عصمت که در واقع نوعی علم واقعی و از این دست است می رسد. حال این امام(ع) از همه احوال ما که جزئی از این عالم است با خبر می شود و آگاهی او از احوال ما مانع آگاهی او از بخشهای دیگر نمی شود چون در ملکوت وجود جمعی است و نه پخشی. 3⃣ حالات امام(ع) در دنیا این گونه است ولی در عالم بزرخ که خود بخشی از ملکوت است به مراتب وسیعتر شده و چیزی از او غائب نخواهد بود و احیاناً حجابهای دنیوی هم به کلی از میان بر می خیزند و بشر یک انسان آگاه به این امور مرگ و شهادت امام(ع) جز انتقال از نشئه ماده به نشئه و عالم ملکوت چیزی نیست. وقتی امروزه انجمن تحقیقات روحی آمریکا و اروپا که از افراد زبده رشته های علوم تجربی تشکیل شده اند تعامل بین حیات پس از مرگ و حیات پیش از مرگ را کاملاً تأیید کرده اند، پس از این جهت ایرادی نیست. 4⃣شرک آن است که ما برای خداوند شریکی قائل شویم و او را استقلالاً صاحب شأنی بدانیم در حالی که ائمه هدی علیهم السلام هر چه دارند از خداوند است و از خود چیزی ندارند و کوچکترین استقلالی در مقابل حضرت حق ندارند و آنان تنها پرتوی از تجلّیات حضرت حق هستند. [ii] سوره انعام آیه 75. وَ کَذَلِک نُرِی إِبْرَهِیمَ مَلَکُوت السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ‏ ، و این گونه، ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‏کنندگان باشد. به کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی ذیل آیه 124 سوره بقره رجوع فرمایید کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈