﷽ ⛔️شبهه: آقای هاشمی گفت : پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی(ع) گفت : شما میتوانید ولی باشید ، اما باید مردم شما را بپسندند ، چرا که واقعاً رأی‌ گیری و خواست مردم اصل معتبری است. ❇️پاسخ: @Antishobheh 🔴ایشان هستند که باید سند معتبری برای اینگونه احادیث و روایاتی که نقل میکنند بیاورند (ما که نیافتیم) ایشان خاطرات بسیاری از امام خمینی (ره) ، به سند خودشان نقل میکنند ، اما دیگر در مورد احادیث نمیتوانند این کار را بکنند ، چرا که نه در آن زمان بوده‌ اند و نه نزدیک به آن زمان بوده ‌اند و نه محدث هستند که به سند خودشان حدیث نقل کنند . اما اگر بگویند : این بیان "نقل به مضمون است" نیز نباید به گونه ‌ای باشد که معانی دیگری بر آن مترتب گردد و شائبه‌ ی مصادره به مطلوب احادیث توسط ایشان را در اذهان ایجاد کند. 🔸حال صرفنظر از گوینده ، به اصل موضوع که بسیار مهم و سرنوشت ‌ساز است میپردازیم: 🔹مگر نبی مکر صلوات الله علیه و آله ، وقتی رسول شدند ، مورد پسند مردم بودند ❓ حتی سال ‌ها بعد نیز مورد پسند نبودند که مجبور به هجرت شدند . پس رأی مردم مثمر است ، اما الزاماً «معتبر» نیست ، چون ممکن است نزد خداوند متعال هیچ ارزش و اعتباری نداشته باشد. ♦️انتخاب امام: نبوت ، رسالت ، ولایت و امامت ، به خواست و انتخاب شخصی افراد نمیباشد ؛ نه شخص اگر دلش خواست میتواند نبی ، رسول و ولی‌ّ الله گردد و نه دیگران با رأی و تصمیم خود میتوانند ول ّ ، خلیفه و امامی را به خداوند متعال تحمیل کنند . در صدر اسلام و عصر جاهلیت نیز مخالفین بهانه می ‌آوردند که اگر قرار بود خدا رسولی بفرستد ، چرا محمد (ص) را انتخاب کرد ؟ چرا از ما که اشراف و ثروت مندان هستیم انتخاب نکرد ؟ مگر چه فرقی بین ما با اوست ؟ تازه ما چنین و چنان هستیم که او نیست و .../ تا آن خداوند متعال پاسخ آنها را داد و فرمود : این خداست که میداند چه کسی را برگزیند: 🍀«وَإِذَا جَاءتْهُمْ آيَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُواْ يَمْكُرُونَ» (الأنعام، 124) ✏️ترجمه : و چون آيه ‏اى به سويشان آيد گويند هرگز ايمان نمى ‏آوريم مگر آنكه نظير آنچه پيغمبران را داده ‏اند به ما نيز بدهند ، خدا بهتر داند كه پيغمبرى خويش را كجا نهد، كسانى كه به گناه پرداخته‏ اند به زودى نزد خدا بخاطر آن نيرنگ‌ ها كه میکرده‏ اند خفتى و عذابى سخت به ايشان میرسد . 🔸هم چنین در احادیث و روایات (به ویژه خطبه غدیر خم) به صراحت و روشنی تأکید شده است که انتخاب "امام" و "ولی ّ‌الله" و "خلیفة ‌الله" با مردم نیست ، بلکه این خداست که نماینده ‌ی خود را انتخاب میکند . امام رضا (ع) در آن بیان معروف در شأن امام و امامت ، پس بر شمردن فضایل امام و نیز عاجز دانستن تمامی دانشمندان و اهل بیان و قلم، از درک و بازگویی حتی یکی از فضایل امام ، میفرمایند : «مردم را کجا و انتخاب امام❓» (اصول کافی، ج2) ♦️مقبولیت و مشروعیت: این بحث معروف "مقبولیت و مشروعیت" که غربی‌ ها بسیار سعی دارند به نام خود ثبت کنند ، از همان ابتدای حیات اجتماعی بشر طرح شده است ، چرا که یک قاعده‌ ی عقلی و یک نظام تکوینی و تشریعی است که از ملزومات قوه‌ ی «اراده و انتخاب» در انسان میباشد . بر اساس این اصل ، نه فقط افراد یا احزاب ، بلکه خیلی چیز ها ممکن است نزد مردم "مقبول" باشد ، اما "مشروع" نباشد ؛ و خیلی چیزها میتواند "مشروع" باشد ، اما "مقبول" واقع نگردد . اندیشه ‌ها و فرضیه‌ ها و بافته ‌های الحادی ، که اساسا توحید و معاد نقشی در ساختار آنها ندارند ، سعی بسیاری دارند تا القا کنند که هر چه "مقبولِ" مردم بود ، همان نیز مشروع (قانونی) است / و البته خودشان نیز همین نظریه را تا جایی که به نفع‌شان باشد ، قبول داشته و اِعمال و تحمیل میکنند و در جایی که به نفعشان نباشد ، میگویند : "مردم نمیفهمند و خواست آنها ملاک مشروعیت نمیباشد" . 🚩به عنوان مثال : در جهان غرب ، حتی اگر عده‌ ی بسیار قلیلی از مردم ، خواهان همجنس‌ گرایی باشند ، تحت عنوان دموکراسی و رأی مردم ، لایحه‌ اش در مجالس قانونگزاری طرح شده و به سرعت تصویب و قانونی میشود و تظاهرات میلیونی علیه آن نیز مورد توجه قرار نمیگیرد ، اما اگر میلیون ‌ها نفر (در آمریکا و اروپا) علیه جنگ‌ افروزی تظاهرات کنند ، نه تنها به خواست و رأی‌ شان اهمیتی داده نمیشود ، بلکه مورد خشونت‌ های پلیسی و حتی نظامی نیز قرار میگیرند. ♦️ملاک مشروعیت در اندیشه توحیدی و اسلامی: حال سؤال ایجاد میشود که بسیار خب ، مقبولیت را راحت میشود فهمید ، اقبال مردم به یک چیزی یا یک شخصی یا یک حزبی، میشود "مقبولیت" آن نزد اکثریت ؛ اما "مشروعیت" چگونه تبیین و