﷽ ⛔️ شبهه آیت الله سیستانی: ما در شرع عنوان شرکت در انتخابات به عنوان یک موضوع فقهی نداریم که حکم آن واجب یا حرام یا چیز دیگر باشد. آنچه در شرع هست، تقویت یا تضعیف حکومت عدل یا جور است. یعنی تقویت حکومت عدل و تضعیف حکومت جور واجب است و تضعیف حکومت عدل یا تقویت حکومت جور حرام است. ❇️ پاسخ @Antishobheh ✅امام (ره) انقلابی در فقه کرد و آن این بود که فقه را از ساحت فردی عبور داد و به ساحت سیاسی و اجتماعی وارد کرد. 📌فقه ما در گذشته به احکام فردی مستقل از جامعه و سیاست می‌پرداخت؛ یعنی فرد را در جامعه و در سیاست نمی‌دید، بنابراین به صورت طبیعی مثلاً وقتی بحث از حجاب می‌کند، آن را یک بحث شخصی و فردی می بیند و آن را در جامعه نمی بیند که حجاب در نسبت با جامعه چه حکمی دارد؟ فقیه، بیش از فرد را در سیاست نمی‌دید که بخواهد حکم آن فرد را در سیاست مطرح کند. مثلاً شرکت در انتخابات یک کنش سیاسی است، این چه حکمی دارد؟ فقه ما این جور احکام را نمی‌دید و فرد را در نسبت با جامعه و سیاست ملاحظه نمی‌کرد. 👈اما کاری که امام کرد این بود که نشان داد علاوه بر احکام فردی، احکام اجتماعی و سیاسی داریم که فرد در نسبت با جامعه و سیاست باید مطالعه شود. اعمال انسان در آن نسبت یک سری احکامی پیدا می‌کند. درست است که شرکت در انتخابات یک حق شخصی است اما علاوه بر این، یک حق عمومی هم هست. اگر قرار است همه با هم زندگی کنند پس باید همه با هم در اداره جامعه مشارکت کنند، در این مبنا هیچکس نمی‌تواند بگوید که من فقط به فکر منافع خودم هستم و به منافع عمومی کاری ندارم. اینجا جامعه می‌تواند شرکت در انتخابات را از فرد مطالبه کند. این برای فقیه یک مبنا برای وجوب می‌شود. 👈👈از حیث فردی به این وجوب نمی‌رسد اما از حیث اجتماعی به وجوب می‌رسد. این وجوب هم شرعی است چون مستند به یک دلیل عقلی است که در شرع به عنوان منابع فقه پذیرفته شده است. ♦️سوال: آیا شرکت در ، واجب است؟ آیت الله سیستانی: فعلاً حاکم و سکاندار جهان اسلام رهبری هستند. برای حفظ نظام، حضور مردم در صحنه‌های مختلف، الزامی است.  ----------------- 📚 کتاب انتخابات از منظر فقه و اخلاق، ص 17. ------------- منبع کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در فضای‌ مجازی ✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇 @Antishobheh