«عقلانیت»
🌀 چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ (11)
🔸 وجود اشتباه و خطا در علوم انسانی، امری طبیعی است؛ حتی یک فقیه یا یک فیلسوف اسلامی هم ممکن است خطا کند و بعد نظرش را تغییر بدهد. اما تفاوت فقها و اندیشمندان اسلامی با غربی ها اینستکه؛ فقها نه برای نظراتشان تبلیغ میکنند و نه اختناق علمی به وجود می آورند. لذا یک طلبه به راحتی میتواند نظر استاد خودش را نقد بکند. ولی متفکران غربی و پیروانشان در دیگر کشورها (غربگرایان) نظرات خود را طوری متعصبانه تبلیغ و برای آن فضاسازی میکنند که کسی جرات مخالفت نداشته باشد.
🔸 یک نمونه از این مطلب، همین برخورد طب جدید با طب سنتی در موضوع کروناست. زمانیکه جان مردم مطرح است، هر احتمال کوچکی را باید جدی گرفت. طب سنتی ادعاهایی برای مقابله و درمان سریعتر کرونا دارد، چرا به جای بررسی عالمانه، با آن برخورد متحجرانه میشود؟ چرا اختناق ایجاد میکنند؟ این روش شیطان است که با وعده دروغ و اغواگری، افراد را شیفته کرده و امکان تفکر را از انسانها میگیرد.
🔸 اما خدای مهربان هرگز از روشهایی که امروزه بعنوان اصول تبلیغات مطرح است و با آن مردم را فریب میدهند، استفاده نمیکند، بلکه در اوج رعایت حق آزادی و انتخاب، با انسان برخورد میکند. مثلا میفرماید؛ شما فلان عمل را انجام بدهید، شاید خدا حمایت تان بکند، یا ممکن است خدا قبول کند. حتی نسبت به پیامبر(ص) ضد تبلیغ هم میکند و میفرماید؛ اینطور نیست که تو هرکسی را بخواهی بتوانی هدایت کنی، تو بر اینها سیطره نداری، یا میفرماید؛ مثل نادانها نباش که بخواهی حتما روی مخاطبان خود تاثیر بگذاری.
🔸 یعنی خداوند، پیامبر و اولیاء الهی در قضیه هدایت انسانها با اینکه اصرار به هدایت آنها دارند، اما آنچنان آزادی انسانها را محترم شمرده و بزرگوارنه برخورد میکنند که حتی نفاق جان میگیرد و فرصت برای فرصت طلبان هم فراهم میشود.