🔰آشفتگی دروغسازان از گزارش کیهان
🔸گزارش خبری تحلیلی کیهان در ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با عنوان «قوه قضائیه و نهادهای نظارتی چگونه میتوانند از اسرائیل انتقام بگیرند؟» واکنشهای زیادی را به همراه داشت.
🔸در آن گزارش کیهان از جریانی رسانهای خبر داد که برای تشدید انتظارات تورمی اقدام به انتشار اخبار جعلی میکند تا با دستکاری روانی اقتصاد ایران و ایجاد فشار افکار عمومی بر مسئولان، جمهوری اسلامی را در پاسخ به تجاوز صهیونیستها مردد کنند.
🔸همین جریان رسانهای زرد از گزارش کیهان آشفته شد و سعی کرد با تحریف محتوای گزارش و تیترهایی مثل: «پیشنهاد کیهان برای حل مشکل تورم: با رسانه ها برخورد کنید» تحلیل کیهان را عجیب و غیرمنطقی نشان دهد.
🔸اسکات روسترهولز کارشناس اقتصادی شرکت سرمایه گذاری اینسایت یک مثال ساده برای فهم انتظارات تورمی دارد؛ فرض کنید قصد خرید یک محصول مانند خودرو و یا ارتقای آن را دارید. در شرایط عادی و با تورم معمول سالانه، شما مدت زمانی را برای رسیدن به هدف خود، در نظر گرفته و برای آن برنامهریزی میکنید. اما اگر ناگهان توسط رسانهها و یا هر چیز دیگر به این باور برسید که محصول مورد نظرتان به شدت افزایش قیمت پیدا خواهد کرد، چه میکنید؟ احتمالا به این نتیجه میرسید که وقتی قیمتها در حال افزایش است، خرید خودرو همین حالا منطقیتر است. اگر تعداد زیادی از افراد برای خرید محصولات مورد نظرشان به همین باور برسند؛ روند افزایش تقاضا برای خرید کالا و در نتیجه افزایش قیمت محصولات ایجاد خواهد شد.
🔸در واقع انتظارات تورمی با دامن زدن به افزایش تقاضا، در شرایطی که ظرفیت تولید و عرضه ثابت است مستقیما بر افزایش قیمت محصولات و تشدید تورم تأثیر میگذارند.
🔸حالا بیایید تنها به گوشهای از عملکرد سالهای اخیر این جریان رسانهای زرد نگاهی بیندازیم:
🔺تارنمای انتخاب ۳ آبان ۱۴۰۰ در گزارشی کذب، قیمت پوشک بچه را ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. با گذشت حدود ۳ سال از آن تاریخ، قیمت پوشک بچه حتی به یک سوم آن قیمت هم نرسیده است!
🔺روزنامه زنجیرهای اعتماد اسفند ۱۴۰۲ هزینه سفره افطاری یک خانواده ۴ نفره را فقط برای یک وعده در کمترین حالت ممکن ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد! خبرنگاران اعتماد میدانستند یک خانواده معمولا طبخ غذا را خود بر عهده میگیرد اما ترجیح داده بودند هزینه را با قیمت تمام شده رستورانها محاسبه کنند! آنها ظاهرا حتی یک بار هم افطار نکرده بودند تا بدانند معمولا کسی قادر به خوردن همزمان نان، پنیر، سبزی، چای، خرما، ذولبیا-بامیه، آش، حلیم و زرشک پلو با مرغ در یک وعده افطار نیست؛ شاید هم ما باید تصورمان را نسبت به ابعاد و توانایی خبرنگاران روزنامه اعتماد تغییر دهیم.
🔺شعبدهبازی روزنامه اعتماد در تعیین قیمت حداقل افطار، توسط روزنامه سازندگی نیز بازنشر شد.
🔺هفته نامه تجارت فردا در آخرین شماره اسفند ۱۴۰۲ سعی کرد وضعیت اقتصادی ترسناکی را برای مردم ایران با بازگشت مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید ترسیم کند و نوشت: «صدای پای ترامپ؛ آیا اقتصاد ایران برای شوک بزرگ آماده است؟»
🔺تارنمای اعتماد ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، مدعی شد ویزیت پزشکان عمومی ۲۵۰ هزار تومان شده است؛ این خبر کاملا کذب بود.
🔸نمونههای مشابه فوق، در محتوای تولیدی جریان رسانهای مورد اشارهمان بسیار است. حالا به نظر شما فضاسازیهای جعلی و کاذبی از این دست چقدر در دامن زدن به انتظارات تورمی و در نتیجه تشدید تورم مؤثر بوده است؟
🔸آیا مطالبه برخورد با جریان رسانهای کذاب و شایعهپرداز برای حفاظت از امنیت روانی مردم غیر منطقی است؟
@Kayhan_Online