كسانى كه توجّه به دنيا دارند، نمى‏شود اختلاف نداشته باشند، هر كسى براى خودش مى‏خواهد. آنهايى كه اختلاف ندارند، آنهايى هستند كه به دنيا اعتنا ندارند، آنهايى هستند كه ارزش ها را بهش توجّه دارند، آن ها بينشان اختلاف واقع نمى‏شود. اگر همه انبياء جمع بشوند و همه اولياء جمع بشوند، با هم اختلاف نمى‏كنند، يك كلمه اختلاف ندارند، لكن اگر دو تا كدخدا در يك ده باشد اختلاف پيدا مى‏كند. اگر دو عالم باشد _روحانى واقعاً_ صد عالم روحانى باشد، ممكن نيست با هم اختلاف داشته باشند. أمّا اگر دو عالم باشد يا دو صورت عالم باشد كه بخواهد دكّان درست كند براى خودش، شكّى نيست كه‏ با عالم ديگرى كه باز آن هم همين جور است اختلاف پيدا مى‏شود. و همين طور چنانچه سران يك كشورى براى خدا كار بكنند، اين ها اختلاف نخواهند پيدا كرد و بايد توجّه كنند كه گمان نكنند كه مأمون ‏اند از اين كه به راه ابليس بروند. هيچ امرى يك دفعه نمى‏شود، به تدريج، يك قدم يك قدم انسان را مى‏كشانند به جهنّم... ...آيا تكليف ما اين نيست كه جلوى اين اختلافات را بگيريم؟ تكليف شرعى ما، تكليف عقلى ما، تكليف وجدانى ما اين نيست كه نگذاريم يك وقت _خداى نخواسته_ بين اقشار اختلاف پيدا بشود؟ او به اين است كه هواهاى نفسانى كم بشود، غير از اين راهى ندارد. اگر هواهاى نفسانى در كار باشد، اين منجر به اختلاف مى‏شود، و لو اينكه هر مقدار هم يك نفرى آدمى باشد كه به ظواهر خيلى اعتقاد داشته باشد و خيلى هم دنبال ظواهر باشد، لكن وقتى كه در قلبش هواى نفسانى باشد قهراً آن هواى نفسانى او را دنبال مى‏كند. اين هواى نفسانى در همه هست، تعرّضش نمى‏شود كرد، لكن بعضي ها مهار مى‏كنند و بعضي ها مهار نمى‏كنند. اينكه مى‏گويم در همه، يعنى همه مردم متعارف نه اولياى خدا... ...فردا ممكن است كه انتخابات‏ پيش بيايد، خوب، در موقع انتخابات‏ البته صحبت ها خواهد شد، دنبال اين نرويد كه به هواى نفسانى خودتان براى خودتان درست كنيد. مى‏خواهد يك قضيه‏ اى واقع بشود در ايران، دنبال اين نباشيد كه به نفع من باشد، آن يكى بگويد به نفع من باشد، اين مبدأ اختلاف است. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏20، ص 223 تا 227 @Arshiv_Gholam