📝 تفسیر روزانه آیات قرآن کریم
🌸✨تفسیر سوره ى بقره(حجت الاسلام قرائتی) 💠 آیه5⃣3⃣💠🔹(1)
🍃🌹وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ (35)
و گفتيم: اى آدم! تو با همسرت در اين باغ سكونت كن و از (هر كجاى) آن، هر چه مى خواهيد به فراوانى و گوارایى بخوريد، امّا به اين درخت نزديک نشويد كه از ستمگران خواهيد شد.🍃🌹
💠 نکته ها : 👇
🔹در فرهنگ قرآن، «شجر» علاوه بر درخت، به «بوته» هم گفته مى شود.
🔹مثلاً به بوته كدو مى گويد: «شجرة من يقطين» [ صافات، 146] ،
🔹 بنابراين اگر در روايات و تفاسير مى خوانيم كه مراد از شجر در اين آيه گندم است، جاى اشكال نيست.
🔹«جنّت» به باغهاى دنيا نيز گفته مى شود، چنانكه در سوره ى قلم آيه 17 آمده است: «انّا بلوناهم كما بلونا أصحاب الجنّة» ما صاحبان باغ را آزمايش نموديم.
🔹 آنچه از آيات ديگر قرآن و روايات استفاده مى شود، باغى كه آدم در آن مسكن گزيد، بهشت موعود نبوده است زيرا:
🔸 آن بهشت، براى پاداش است و آدم هنوز كارى نكرده بود كه استحقاق پاداش داشته باشد. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا يعلم اللّه الّذين جاهدوا منكم» [آل عمران، 142]
🔸 كسى كه به بهشت وارد شود، ديگر خارج نمى شود. «و ما هم بمخرجين» [حجر، 48]
🔸در آن بهشت، امر و نهى و ممنوعيّت و تكليف نيست، در حالى كه آدم از خوردن درخت نهى شد.
🔸به علاوه در روايات اهل بيت (عليهم السلام) نيز آمده است كه بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است.
🔸اين نهى كه براى حضرت آدم(ع) شد، نهى تكليفى نبود كه انجامش حرام باشد، بلكه جنبه ى توصيه و راهنمایى داشت.