┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ دردا و دریغا كه از آن خاست و نشست خاكیست مرا بر سر و بادیست بدست 🔷حضرت سلیمان پیغامبر (ع) كه باد و دیو و مرغ همه مسخّر او بودند، روزى بر سریر ملك نشسته بود با اولیاء مملكت و اركان دولت، و آن سریر بر پشت باد اندر هوا ایستاده، مورچه اى براه وى آمد و گفت: یا نبى اللَه! ما الذى اعطاك اللَه من الكرامة؟ خداى با تو چه كرامت كرده درین جهان؟ سلیمان (ع) جواب داد كه: سخر لى الریح كما ترى باد مسخر من كرد چنان كه مى بینى. گفت: یا سلیمان خبر دارى كه این چه اشارتست؟ میگوید لیس بیدك ممّا اعطیت الّا الرّیح ❇️آنچه ترا دادند ازین مملكت دنیوى همچون بادست، از باد در دست چه حاصل بود؟ كار ملك دنیا هم چنان بود. 💠و هم ازین باب است آنچه مصطفى (ص) گفت : ما الدّنیا فى الآخرة الّا مثل ما یجعل احدكم اصبعه السّبابة فى الیمّ فلینظر بم یرجع. 🔶قوله: یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا لا تَتَخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ اقتضاء این آیت آنست كه هر چه در راه بنده آید كه سر بفسادى بیرون خواهد برد، از آن احتراز كند و دورى جوید. و آن چهار چیز است: یكى دنیا، دیگر خلق، سدیگر نفس، چهارم شیطان. 🔰دنیا زادست و تو مسافر در كشتى نشسته، اگر زیادت برگیرى كشتى غرق شود و تو هلاك شوى، خواهى كه ازین فتنه دنیا برهى " نجا المخفّون و هلك المثقلون" بر خوان. میگوید: سبكباران رستند، و گرانباران خستند. ⭕️دو دیگر خلق اند، و تا رانده اى نبود از درگاه حق گرد خلق نگردد، هر كه با خلق آرام گرفت از حق بازماند. دوستى حق و دوستى خلق در یك دل جمع نشوند، ما جَعَلَ اللَهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ. مهر خود و یار مهربانت نرسد این خواه گر آنكه این و آنت نرسد استقبلنى و سیفه مسلول و قال لى واحدنا معزول. آمد بر من كارد كشیده بر من گفتا كه: درین شهر تو باشى یا من؟! 💢سوم نفس است كه مایه هر سودایى است و اصل هر غوغایى إِنَ النَفْسَ لَأَمَارَةٌ بِالسُوءِ. اگر توفیق رفیق بود و در جهاد نفس ترا دست بود، كارت چنان آید كه ربّ العالمین گفت: وَمَنْ یُوقَ شُحَ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. 🔺چهارم شیطان است، كه با وى گفته اند: رو همباز ایشان باش در مال و در فرزند: وَشارِكْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ، امّا نه هر دلى خانه شیطان بود، دل باشد كه حرم رحمن بود. شیطان نیارد كه گرد وى گردد كه بسوزد. ✳️یكى از بزرگان بدر خانه اى بر میگذشت، شیطان را دید كه سر بدر فرا میگیرد، و ازین جانب بآن جانب مینگرست، این مرد او را گفت: یا لعین چه میكنى؟ گفت: اینجا مردى خفته است و نامردى نماز میكند، خواهم كه در روم و او را وسوسه كنم، مگر از تیر غمزه آن خفته نمییارم كه در روم. 🔶قوله: ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُونَهُمْ وَ لا یُحِبُونَكُمْ مؤمنان كه دلهاى صافى داشتند، و طبع كریم، شفقت و رحمت خویش از بیگانگان باز نگرفتند. ایشان را نیك خواستند و دل در اسلام ایشان بستند، و نجات ایشان خواستند، و رحمت خدا دریغ نداشتند، نه از آشنا و نه از بیگانه. هر گه بخاطر ایشان این گذرد كه: .... 🔷هم خاص را بشاید و هم عام را (ص) در حق بیگانگان بنمود و گفت: اللهم اهد قومى فانهم لا یعلمون. امّا كافران كه نه در دل صفا دارند، و نه در طبع وفا، هرگز مؤمنان را نیك نخواهند، و دوست ندارند، و بنیكى ایشان اندوهگین شوند و ببدى شاد. چنان كه گفت تعالى و تقدّس: إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَیِئَةٌ یَفْرَحُوا بِها آرى هر كس آن كند كه سزاى اوست " وز كوزه همان برون تراود كه دروست" مؤمن كریم باشد و مهربان، كه سزاء ایمان كرم است و جوانمردى و كافر لئیم و بد خواه، كه سزاء كفر لؤم است و ناكسى. مؤمن خلق خداى را بر نجات خواند و رستگارى، و كافر بر آتش خواند و گرفتارى. و هو المشار الیه بقوله تعالى و تقدّس: وَ یا قَوْمِ! ما لِی أَدْعُوكُمْ إِلَى النَجاةِ وَتَدْعُونَنِی إِلَى النَارِ. 📚از كشف الأسرار و عُدة الأبرار ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍