🆕تفسیر ارگانیک از عاشورا و مهدویت طبق آن چه که از تحلیل پیوسته و منسجم تاریخ شیعه ارائه شد، مشخص گردید که تاریخ امامت از غدیر آغاز شده، با حادثۀ عاشورا در آمیخته و تا عصر ولادت امام مهدی علیه السلام، ادامه یافته و پس از آن نیز در قالب دوران غیبت، به حیات خود ادامه داده است. به همین جهت، این تلقی در میان شیعیان وجود دارد که ظهور امام عصر علیه السلام، تفسیر دوباره و نوعی انتقام خواهی از واقعۀ عاشورا و تبیین دیگری از جریان حق است. در واقع، در مبانی کلامی شیعه، همان طور که واقعۀ عاشورا از عوامل تاریخی رخداد غیبت است، عصر ظهور نیز تفسیر دوبارۀ عاشورا و بازگشت به اهداف امام حسین علیه السلام، تلقی می شود و به عبارت دیگر، قیام امام مهدی علیه السلام، حامل همان پیام هایی خواهد بود که قیام امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به همراه داشت؛ زیرا رویارویی مجدد جریان حق و باطل، در واقع، بازخوانی دوبارۀ یک حقیقت تکثر یافته است. رگ رگ است این آب شیرین و آب شور در خلایق می رود تا نفخ صور به همین جهت، در این فراز زیارت عاشورا، خون خواهی سید الشهداء به امام مهدی علیه السلام نسبت داده شده است: «و أنْ یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِکُم مَعَ إمامٍ مهدیٍّ ظاهرٍ ناطقٍ بِالحَقِّ مِنکُم». از این رو می توان در یک نگاه ارگانیک و اندام وار، عاشورا و انتظار را دو عنصری دانست که با یک دیگر قابل تفسیر هستند و نمی توان آن دو را از هم تفکیک نمود. به همین جهت از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در روز عاشورا این چنین گفته شود: «اعظم الله أجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و إیاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد صلی الله علیه و آله» (1)این سخن، بیانگر آن است که حرکت امام مهدی علیه السلام،ادامۀ حرکت امام حسین علیه السلام محسوب می شود؛ به طوری که بودن در کنار امام مهدی علیه السلام، به منزلۀ بودن در کنار امام حسین علیه السلام تلقی شده است. بنا بر این، در تفسیری خطی و منسجم می توان گفت که عاشورا و غیبت، دو جزء از پیکرۀ تاریخ شیعه هستند که وقوع نخستین رویداد، موجب تحقق رویداد دوم شده است و همانطور که عاشورا نتیجۀ منطقی سقیفه تلقی می گردد، غیبت امام عصر علیه السلام نیز نتیجۀ منطقی عاشورا است. 📚منبع : کتاب از فرات تا فرات ع 🏴 👇 🌸⃟🌷🌴🌿♻️჻ᭂ࿐✰🥀🏴 @Asheghan_Amiralmomenin