9️⃣نقل شده که؛
🎤«
حضرت علی اصغر(ع) بعد از دفن ایشان توسط امام حسین(ع)، قبر ایشان به وسیله سپاه دشمن نبش شد و سر مبارک او به نیزه زده شد و به کوفه و شام رفت.»
✍در مورد جنایات و ظلمهای سپاه یزید(لعنت الله علیهم) علیه اهل بیت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا شکی نیست، اما با توجه به اینکه ما گزارش روایی و تاریخی در اثبات این ادعا نداریم که فردی اقدام به نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) کرده و سر مبارک را از بدنش جدا کرده باشد، و دلیل و مدرکی هم بر وجود سر این طفل شیرخواره در میان سرهای دیگر شهدا وجود ندارد، نمی توان صحت این روضه ها را تایید کرد، بلکه مسلما نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) از تحریفات عاشورایی است و جایی از آن ذکری به میان نیامده است.
اما چهار نقل در مورد لحظه شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) :👇
الف)ابی مخنف(متوفی سال۱۵۷ق) :
«فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ: خُذِيهِ إِلَيكِ!»
امام حسین(علیه السلام) طفل را به خواهرش سپرد و گفت : آن را بگیر!(۱)
ب)شیخ مفید(متوفی سال۴۱۳ق) :
«ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ»
سپس امام حسین(علیه السلام) او را بُرد و کنار کشتگان خاندانش قرار داد.(۲)
ج)شیخ طبرسی(متوفی سال۵۴۸ق) :
«حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ»
امام حسین(علیه السلام) با قبضه ی شمشیرش گودالی حفر کرد و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳)
د)سید بن طاووس(متوفی سال۶۶۴ق) :
«فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(س) : خُذِيهِ!»
حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام حسین(علیه السلام) به زینب(س) فرمود : این را بگیر!(۴)
اما این داستان ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب «ریاض القدس» اثر صدر الدین واعظ قزوینی با عنوان قصۀ «بیل داران کربلا» به صورت تحریف شده آمده است.(۵)
جدای از اینکه «ریاض القدس» جزء کتب تحریفی معرفی شده و اين كتاب از منابع دست اول و قديمی نيست، بلكه در دوره قاجاريه نوشته شده است، بنابراين اعتبار و اتقان كتب دست اول را ندارد و همچنین مرحوم واعظ قزوینی این قصه را بدون هیچ سندی از کسی به نام «ابوخلیق» نقل می کند که او هم موضوع نبش قبر حضرت علی اصغر(ع) را برای مختار اعتراف می کند!
جالب است بدانید که در قتلۀ کربلا و کسانی که مختار مجازات کرد اصلاً کسی به نام «ابوخلیق» وجود ندارد!!
مزید بر این؛ در کتاب «منتخب التّواریخ» اثر عبدالقادر بدائونی متوفی قرن دهم هجری آمده است که سر دو نفر بر روی نیزه نرفت :
*حضرت علی اصغر(ع) که خود سیّدالشهدا(علیه السلام) او را دفن کردند.
*حُرّ بن یزید ریاحی که عصر عاشورا اقوامش بدن او را از کربلا بردند و در بیرون از کربلا به خاک سپردند.(۶)
مرحوم بیرجندی(متوفی سال۱۳۵۲ه.ق) نیز در کتاب «کبریت احمر» نبش قبر علی اصغر(ع) و بر نیزه رفتن سر او را جزء تحریفات عاشورا دانسته و اعلام میدارد که چنین چیزی صحّت ندارد.(۷)
📚منابع :
۱)مقتل الحسین(ع) ابی مخنف، ص۱۷۳
۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸
۳)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۲، ص۳۰۱
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۶۹
۵)ریاض القدس قزوینی، ص۱۰۵
۶)منتخب التّواریخ بدائونی، ص۲۲۴
۷)کبریت احمر بیرجندی، ص۱۴۱
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔟نقل شده که؛
🎤«
امام سجاد(ع) گهواره علی اصغر(ع) را که سپاه دشمن آن را به عنوان غنیمت برداشته بودند، هنگام مراجعت از شام، از یزید درخواست کرد و آن را پس گرفت.»
✍طبق نقل ابن طاووس؛ امام سجاد(ع) از یزید سه چیز را درخواست نمود :
*اول : «أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ(ع) فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ»
آنکه سر مقدس پدرم حسین(ع) را بدهی تا آن صورت نازنین را ببینم.
*دوم : «أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا»
آنکه اموالی را که از ما غارت شده است به ما باز پس داده شود.
*سوم : «إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ(ص)»
آنکه اگر تصمیم به کشتن من داری شخص امینی را معین کن تا این زنها را به مدینه برساند.
امام(ع) در ادامه در باره موارد غارت شده فرمود :
«إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا»
ما اموال غارت شده خود را می خواهیم، زیرا بافته های مادرم فاطمه(س) دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.(۱)
پس به این ترتیب اشاره ای به گهواره حضرت علی اصغر(ع) نشده و نقلی هم، هر چند ضعیف در این باره وجود ندارد.
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۵
@AsnadolMasaeb