✅به اعتراف تمامی علمای شیعه که گرایش و رویکرد اخباری ندارند، در کتب حدیثی ما روایاتی -هر چند کم و معدود- وجود دارد که فاقد هر گونه اعتبار و سندی می باشند بلکه این روایات، مجعول به دست جعالان حدیث است. وقتی سخن از جعل و وضع حدیث به میان می آید، فکر می کنیم جاعلان حدیث همیشه جاهلان یا دشمنان و منکران دینِ خدا، انبیاء و ائمه(علیهم السلام) بوده اند در حالی که در بسیاری از موارد جعل حدیث به دست خوبان، صالحان و دلسوزان دین و برخی از کسانی که تعصبات دینی و مذهبی داشته اند، بوده است که برای ترغیب و تشویق مردم به سمت دینداری و بزرگ جلوه دادن دین خدا و شخصیت انبیاء و اهل بیت(علیهم السلام) در افکار و اذهان مردم، دست به جعل حدیث زده و بدین منظور احادیثی را جعل می کردند. 🔰برخی از این گروه که دین را همچون غریقی می بینند و به هر رطب و یابسی برای نجات دین -به زعم خودشان- چنگ می زنند، با عنوان «الکذّابون الصالحون»! یعنی همان خوبانٍ دروغگو یاد می کنند. وقتی از این افراد سوال می شد برای چه منظور این احادیث را جعل کرده و روایات بدون سند و مدرک را بیان می کنید، می گفتند : «نحن نکذب له لا علیه» ما برای تقویت و تبلیغ دین خدا این احادیث را جعل می کنیم نه بر علیه دین خدا و اولیای او!!(۱) این متعصبان مذهبی به جای اینکه از دین و مبانی دینی، تبیین و دفاع عقلانی داشته باشند، به سمت خرافات و مطالب بی ریشه و بدون سند روی آورده و تا توانستند برای عامه ی مردم به جهت برانگیختن احساسات و ترغیبشان به سمت دینداری، روایات و حکایات، جعل و نقل کردند و دلیل کارشان را اینگونه بیان می کردند : «وضعناه لنرقق بها قلوب العامة»! خوبانِ دروغگو حتی به قرآن هم رحم نکرده و وقتی دیدند مردم از خواندن قرآن اعراض کرده و کمتر قرآن را قرائت و تلاوت می کنند، دست به جعل حدیث زده و برای ثواب خواندن هر کدام از سوره ها احادیثی را وضع کردند. البته این سخن بدین معنا نیست که روایات معتبر در باب ثواب خواندن قرآن و سوره های آن نداریم.(۲) 🔰امروزه متاسفانه هنوز این رویکرد در بین برخی مبلغان دینی و مداح ها وجود دارد و پرونده خوبان ِدروغگو هنوز بسته نشده و این به اصطلاح دلسوزانِ دین، برای تحریک احساسات و گریاندن مردم، دست به جعلِ حکایات یا بیان روایات بدون سند و ضعیف می زنند! جعل و نقل روایات و حکایات ضعیف و بدون سند برای تقویت دین راهبری اشتباه و غلط بوده و نتیجه ای جزء تمسخر و معرفی کردن اسلام به عنوان دینی به دور از عقلانیت و منطق نداشته و به همین خاطر برخی بزرگان دین، احادیث راویانی که چنین رویکردی داشته اند را نمی پذیرند و از چنین رویکرد و راهبری به شدت انتقاد می کنند.(۳) و در آخر باید از این جاعلان و ناقلان پرسید، با وجود روایات و حکایات معتبر چه نیازی به جعل و بیان خرافات و مطالب بی ریشه و سند است؟! ✍سید محمد کاظمی شیخ شبانی 📚منابع : ۱)أين سنة الرسول وماذا فعلوا بها؟ حسین یعقوب، ص۳۸۰ ۲)رساله ای در علم درایه شعرانی، ص۱۵۳ ۳)مباحث الاصول شهید صدر، ج۲، ص۵۷۱ @AsnadolMasaeb