🌿آيا حيوانات نيز داراے بهشت و جهنم هستند؟ 💠✍🏻پاسخ: در این زمینه اقوالی وجود دارد ڪه عبارتند از: ①⇤عده اے به طور ڪلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است ڪه حشر را فرع تڪلیف می دانند و تڪلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند. ②⇤عده اے حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می ڪنند مانند سگ اصحاب ڪهف... ③⇤عده اےهم حشر حیوانات را قبول دارند 💠✍🏻توجیه دلیل منڪرین حشر حیوانات: تڪليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراڪ و عقلى متناسب با خود مى‏خواهد. مرحله ساده و پائين‏ ترے از تڪليف تصور مى‏شود ڪه اندڪى فهم و شعور، براے آن ڪافى است. ما نمى‏توانيم چنان فهم و شعور و تڪاليفى را به طور ڪلى، درباره حيوانات انڪار ڪنيم. چنانچه درباره ڪودكان و ديوانگانى ڪه پاره‏ اے از مسائل را مى‏فهمند، انڪار همه تڪاليف مشڪل است.همچنین نفی هرگونه اختیارے با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه اے بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشڪل است.لذا از لحاظ عقلی محذورے براےحشر حیوانات وجود ندارد. 💠✍🏻دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینڪه اجمالًا بعضى از آنها را مى‏بينيم ڪه در عمل خود ظلم مى‏ڪنند و برخى ديگر را مشاهده مى‏كنيم ڪه احسان را رعايت مى‏كنند بايد بگوييم ڪه حيوانات نيز حشر دارند. 💠✍🏻دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارڪه تڪویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده ڪردند 💠✍🏻دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددےدر زمينه رستاخيز حيوانات ديده مى‏شود، از جمله: از ابوذر نقل شده ڪه مى‏گويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم ڪه در پيش روے ما دو بز به يڪديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مى‏دانيد چرا اينها به يڪديگر شاخ زدند؟ حاضران عرض ڪردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مى‏داند چرا؟ و به زودے در ميان آنها داورےخواهد ڪرد،(1). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده ڪه فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مى‏انگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مى‏گيرد، حتى قصاص حيوانى ڪه شاخ نداشته و ديگرے بى‏جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(2) 📚(1) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين 📚(2)تفسير المنار