🟣 روایتی معروف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند :
«علی علیه السلام ، بهترین انسان است. کسی که این واقعیت را نپذیرد (یا در آن تردید کند) محقّقاً کافر شده است.
این روایت با اسناد و روایان گوناگون با الفاظی مشابه در منابع شیعه و اهلسنت نقل شده است : 🔰🔰🔰🔰
🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ مَنْ شکّ فیه فَقَدْ کَفَر»،
📚. أبو شجاع دیلمی، شیرویه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج 3، ص ۶۲، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق.
🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ مَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ»،
📚. طبرى آملى، محمد بن جریر بن رستم، المسترشد فی إمامة علیّ بن أبیطالب(علیه السلام)، ص ۲۷۲؛ قم، کوشانپور، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص ۴۹۳، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق؛ ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۳۷۲، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۵ق
🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ لَا یشُکُّ فِیهِ إِلَّا کَافِر»،
📚. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبیطالب(ع)، ج 3، ص ۶۷، قم، علامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ق.
🔮 «علیّ خیر البشر فمن امترى فقد کفر»،
📚. خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج ۷، ص ۴۳۳، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
🔮 «من لم یقل على خیر الناس فقد کفر»
📚. خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج ۳، ص ۴۰۹، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
🔮 با اینکه روایت فوق در کتب روایی اهلسنت با طرق مختلف آمده؛
📚ر. ک: مرعشی، شوشتری، قاضى نور الله، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ۴، ص ۲۵۴ – ۲۵۶، قم، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى، چاپ اوّل، ۱۴۰۹ق
🔮علی خیر البشر، من أبی فقد کفر؛
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : على علیه السلام ، بهترينِ انسان هاست. هرکس نپذيرد، کافر شده است.
📚تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۷۲، ح ۸۹۷۰ و ح ۸۹۷۱؛
کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۲۵، ح ۳۳۰۴۵؛ الأمالی للصدوق، ص ۱۳۵، ح ۱۳۲؛
بشارة المصطفى، ص ۲۴۶؛
شرح الأخبار، ج ۱، ص ۱۴۴، ح ۸۱؛
جامع الأحادیث للقمّی، ص ۳۱۵؛
المناقب للکوفی، ج ۲، ص ۵۲۳، ح ۱۰۲۶؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۵۶؛
المسترشد، ص ۲۷۲، ح ۸۳.
🟣...جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ....يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، عَرَفْنَا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ ، فَمَنْ أُولُو اَلْأَمْرِ اَلَّذِينَ قَرَنَ اَللَّهُ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِكَ؟ فَقَالَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «هُمْ خُلَفَائِي - يَا جَابِرُ - وَ أَئِمَّةُ اَلْمُسْلِمِينَ مِنْ بَعْدِي، أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ، ثُمَّ اَلْحَسَنُ ، ثُمَّ اَلْحُسَيْنُ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْمَعْرُوفُ فِي اَلتَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ ، سَتُدْرِكُهُ - يَا جَابِرُ - فَإِذَا لَقِيتَهُ فَاقْرَأْهُ مِنِّي اَلسَّلاَمَ، ثُمَّ اَلصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ....
📚 البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۱۰۳
عنوان باب : الجزء الثاني > سورة النساء > [سورة النساء (۴): الآیات ۵۱ الی ۵۹]
🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام در قران 👇👇👇
🔮 الصّادق (علیه السلام)- حَمَّادٌ السِّنْدِیُّ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ قَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ قَالَ هُوَ امیرُالْمُؤْمِنین (علیه السلام).
🍃 امام صادق (علیه السلام)- حمّاد سندی گوید: فردی از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: و إِنَّهُ فِی أُمِّ الکِتَابِ لدَینَا لعَلی حَکِیمٌ سؤال کرد. امام (علیه السلام) فرمود: «منظور از این آیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) است».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۲/بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۱۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۳۷/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۲/ القمی، ج۲، ص۲۸۰/ القمی، ج۱، ص۲۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۱/ معانی الأخبار، ص۳۲/ نورالثقلین/ البرهان
🟣 منظور از «صادقین» در آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» چیست؟🔰🔰🔰
👈 «کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» یعنى همراه حضرت محمد و اهل بیتش(علیهم السلام) باشید.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
قَالَ: أَمَرَ اَللَّهُ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ بِأَجْمَعِهِمْ أَنْ يَخَافُوا اَللَّهَ - ثُمَّ قَالَ لَهُمْ: وَ كُونُوا مَعَ اَلصّٰادِقِينَ . يَعْنِي مُحَمَّداً وَ أَهْلَ بَيْتِهِ .
📚 تفسير «برهان»، جلد ۲، صفحه ۱۷۰؛ «شواهد التنزيل»، جلد ۱، صفحه ۳۴۵