🟣 روایتی معروف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند : «علی علیه السلام ، بهترین انسان است. کسی که این واقعیت را نپذیرد (یا در آن تردید کند) محقّقاً کافر شده است. این روایت با اسناد و روایان گوناگون با الفاظی مشابه در منابع شیعه و اهل‌سنت نقل شده است : 🔰🔰🔰🔰 🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ مَنْ شکّ فیه فَقَدْ کَفَر»، 📚. أبو شجاع دیلمی، شیرویه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج 3، ص ۶۲، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق. 🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ مَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ»، 📚. طبرى آملى، محمد بن جریر بن رستم، المسترشد فی إمامة علیّ بن أبی‌طالب(علیه السلام)، ص ۲۷۲؛ قم، کوشانپور، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج ‏3، ص ۴۹۳، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق؛ ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج ‏۴۲، ص ۳۷۲، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۵ق 🔮 «عَلِی خَیرُ الْبَشَرِ لَا یشُکُّ فِیهِ إِلَّا کَافِر»، 📚. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی‌طالب(ع)، ج ‏3، ص ۶۷، قم، علامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ق.  🔮 «علیّ خیر البشر فمن امترى فقد کفر»، 📚. خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج ‏۷، ص ۴۳۳، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.  🔮 «من لم یقل على خیر الناس فقد کفر» 📚. خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج ‏۳، ص ۴۰۹، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.  🔮 با این‌که روایت فوق در کتب روایی اهل‌سنت با طرق مختلف آمده؛ 📚ر. ک: مرعشی، شوشتری، قاضى نور الله‏، إحقاق الحق و إزهاق الباطل‏، ج ‏۴، ص ۲۵۴ – ۲۵۶، قم، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى‏، چاپ اوّل‏، ۱۴۰۹ق 🔮علی خیر البشر، من أبی فقد کفر؛ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : على علیه السلام ، بهترينِ انسان هاست. هرکس نپذيرد، کافر شده است. 📚تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۷۲، ح ۸۹۷۰ و ح ۸۹۷۱؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۲۵، ح ۳۳۰۴۵؛ الأمالی للصدوق، ص ۱۳۵، ح ۱۳۲؛ بشارة المصطفى، ص ۲۴۶؛ شرح الأخبار، ج ۱، ص ۱۴۴، ح ۸۱؛ جامع الأحادیث للقمّی، ص ۳۱۵؛ المناقب للکوفی، ج ۲، ص ۵۲۳، ح ۱۰۲۶؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۵۶؛ المسترشد، ص ۲۷۲، ح ۸۳. 🟣...جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ....يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، عَرَفْنَا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ ، فَمَنْ أُولُو اَلْأَمْرِ اَلَّذِينَ قَرَنَ اَللَّهُ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِكَ؟ فَقَالَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «هُمْ خُلَفَائِي - يَا جَابِرُ - وَ أَئِمَّةُ اَلْمُسْلِمِينَ مِنْ بَعْدِي، أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ، ثُمَّ اَلْحَسَنُ ، ثُمَّ اَلْحُسَيْنُ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْمَعْرُوفُ فِي اَلتَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ ، سَتُدْرِكُهُ - يَا جَابِرُ - فَإِذَا لَقِيتَهُ فَاقْرَأْهُ مِنِّي اَلسَّلاَمَ، ثُمَّ اَلصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ.... 📚 البرهان في تفسير القرآن ج ۲، ص ۱۰۳ عنوان باب : الجزء الثاني > سورة النساء > [سورة النساء (۴): الآیات ۵۱ الی ۵۹] 🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام در قران 👇👇👇 🔮 الصّادق (علیه السلام)- حَمَّادٌ السِّنْدِیُّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ قَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ قَالَ هُوَ امیرُالْمُؤْمِنین (علیه السلام). 🍃 امام صادق (علیه السلام)- حمّاد سندی گوید: فردی از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: و إِنَّهُ فِی أُمِّ الکِتَابِ لدَینَا لعَلی حَکِیمٌ سؤال کرد. امام (علیه السلام) فرمود: «منظور از این آیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) است». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۲/بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۱۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۳۷/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۲/ القمی، ج۲، ص۲۸۰/ القمی، ج۱، ص۲۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۱/ معانی الأخبار، ص۳۲/ نورالثقلین/ البرهان 🟣 منظور از «صادقین» در آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» چیست؟🔰🔰🔰 👈 «کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» یعنى همراه حضرت محمد و اهل بیتش(علیهم السلام) باشید. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 قَالَ: أَمَرَ اَللَّهُ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ بِأَجْمَعِهِمْ أَنْ يَخَافُوا اَللَّهَ - ثُمَّ قَالَ لَهُمْ: وَ كُونُوا مَعَ اَلصّٰادِقِينَ . يَعْنِي مُحَمَّداً وَ أَهْلَ بَيْتِهِ . 📚 تفسير «برهان»، جلد ۲، صفحه ۱۷۰؛ «شواهد التنزيل»، جلد ۱، صفحه ۳۴۵