✅زرتشتیان و اندیشه انتظار :
✔️در هزارهگرایى زردشتیان، انتظار ظهور سه منجى از نسل زردشت مطرح است. این اصلاحطلبان، یکى پس از دیگرى جهان را پر از داد خواهند کرد. هوشیدر، هزار سال پس از زردشت، هوشیدر ماه، دو هزار سال پس از وى و سوشیانس سه هزار سال پس از صاحب اوستا خواهد آمد و با ظهور او جهان، پایان خواهد یافت.
آشنايى با اديان بزرگ جهان، حسين توفيقى، ص66.
✔️جاماسب حکیم در کتاب جاماسبنامه، به نقل از زردشت، جزئیات ظهور سوشیانس را مىآورد: «مردى بیرون آید از زمین تازیان، بر آیین جد خویش با سپاه بسیار روى به ایران نهد و آبادانى کند و زمین را پر از داد کند. سوشیانس، نجات دهنده بزرگ، دین را به جهان رواج دهد، فقر و گرسنگى را ریشه کن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را همفکر، همگفتار و همکردار کند.»
جاماسب نامه، ص121، به نقل از. آرمان شهر در اديان، پگاه حوزه، ش 24.
✔️در یکى دیگر از کتابهاى مذهبى زردشتیان، اینگونه مىخوانیم: «لشکر اهریمنان با ایزدان دائم در روى خاکدان، محاربه و کشمکش دارند و غالبا پیروزى با اهریمنان باشد. آن گاه پیروزى بزرگ از طرف ایزدان مىشود و اهریمنان را منقرض مىسازند و بعد از پیروزى ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلى خود رسیده، بنىآدم بر تخت نیک بختى خواهد نشست.»
مصلح جهانى، ص 59.
همانگونه که پیداست، آیین زردشت، سوشیانس را از تبار زردشت مىداند؛ اما در حکایتى غیرمتعصبانه، منجى را متدین به آیین جد خویش دانسته، سرزمین اعراب را آغاز گاه قیام معرفى مىکند.
در رویکرد پیروان اوستا به آخرالزمان نیز مانند هندوئیسم، یک نگاه حکایتگرایانه به چشم مىخورد. زردشتیان، ضمن آنکه بر نبرد خیر و شر تأکید مىکنند؛ اما به روشنى مرز آنها را مشخص نمىسازند؛ از این رو نمىتوان اندیشه هزارهگرایى زردشتیان را تفکرى هماورد طلب و ستیزهجو به شمار آورد.