🔴 مسئله ، هم معلمان را آزرده هم دانش آموزان و هم مادران را! 🔹در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹، جمعیتی حدود ۳ میلیون دانش آموز از تحصیل عقب ماندند بعلت محرومیت، نبود زیرساخت‌های آموزشی، نداشتن گوشی و تبلت و اینترنت و ... . 🔸و این مسئله مصداق اختلاف طبقاتی و به ضرر قشر مستضعف جامعه بوده و آسیب‌های جبران ناپذیری برای جامعه و کشور به همراه دارد! 🔹برای رفع این مشکل هم اقدامات اساسی تاکنون صورت نگرفته و بعید است در سال جدید هم اقدام در خوری صورت پذیرد! 🔸یکی دیگر از نگرانی‌ها، فشار مضاعف به زنان خانه‌دار است. قشری که توسط هیچکدام از مسئولین کشور و آموزش و پرورش دیده نشدند! حمایت مادی و معنوی که هیچ، حتی تقدیر خشک و خالی هم نشده! بجز اشاره رهبر انقلاب به نقش مادران بعنوان معلمان درون خانه‌ها که بار اصلی آموزش به دوش آنها افتاده! 🔹برخی از دست‌‌اندرکاران که حاضر نیستند این مسئله ببینند و به نقش مادران اعتراف کنند. پیش از باز چندسالی بود که مدارس ابتدایی بخشی از آموزش را به دوش مادران انداختند حالا با وجود کرونا و آموزش مجازی این مشکل چندبرابر شده! 🔸از وزارت و ادارات آ.پ که انتظاری نیست خاصه اینکه این وزارتخانه با ۱۳،۱۴ میلیون دانش آموز و چندمیلیون معلم و پرسنل هنوز وزیر ندارد!!! ولی ‏به همکاران معلمم عرض می‌کنم(امیدوارم ناراحت نشوند): خواهش می‌کنم اینقدر حجم کار مادران را افزایش ندهید! از روش‌هایی برای تدریس استفاده کنید که مادران اینقدر درگیر نشوند! 🔹جدا از افزایش کار همه مادران در خانه، مادرانی هم هستند که توان نوشتن، خواندن و تدریس ندارند! برخی بیمار و کم‌بینا و برخی نابینا هستند! من مادرانی را می‌شناسم که بعلت کم‌بینایی، فرزندانشان ترک تحصیل کردند! (بطور مثال چه نیاز است که متون طولانی یا طرح سوالات را مادر بنویسند تا دانش آموز پاسخ دهد؟ آموزش که مجازی است. فقط پاسخ‌ها را از دانش آموز بخواهید و ...) 🔸امیدواریم که هرچه زودتر شر این ویروس منحوس از سر جهان کم بشود و مدارس هم مثل خیلی از کشورها حضوری شود. اما تا پیش از حضوری، باید روش‌های ارائه و ارتباط‌گیری با دانش آموز تغییر کند و حجم کار مادران کاهش پیدا کند. ❇️ پ.ن:ایران رکورددارترین تعطیلی مدارس با تعطیلی ۵۳ هفته در طول دوران کرونا، در دنیاست. مقایسه کنید با تعطیلی سی هفتگی عموم کشورهای اروپایی، ۱۵ هفتگی روسیه، سوئد، فرانسه و اسپانیا، و تعطیلی ۱۱ هفتگی ژاپن! ✍داود‌مدرسی‌یان