💠آیا جامانده اربعین می تواند امام را از نزدیک زیارت کند.⁉️ 📝آیت الله العظمی جوادی املی 🖊وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمودند: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است؛ بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار برسد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است! پس زیارت از زیارت الله شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند و حرف خودش را در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. 📌زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند؛ و زیارت خدای سبحان، قُرب و بُعدی ندارد؛ چون ما غایب هستیم و نه او؛ ما دور هستیم و نه آنها، پس زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد؛ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک»، از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک». بنابراین از نظر معنا زیارت از قُرب و بُعد یکسان است و انسان به حضور آنها مشرّف می شود گرچه درجات آن فرق می کند. 📌لذا اگر کسی توانست در زیارت اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور، معقول و ممکن است، زیرا آنها در دور و نزدیک حضور دارند. حضرت! فرمودند: لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند حاضر است! و این «کافِ خطاب» معنای خاص خودش را دارد: «السلام علیک». «جلسه درس اخلاق، ۱۳۹۳/۰۹/۲۰»