برخی ازعلایم قیامت، صغري و برخی کبري هستند. فرق آنها در
این است که علایم کبري قبل از وقوع قیامت میآیند و تأثیر آنها نیز بیشتر خواهد بود و
همهيمردم آنها را احساس میکنند. اما علایم صغري مدتهاپیشتر از آن ها به وقوع
خواهند پیوست، در برخی جاها پدیدار میگردند و عدهاي به وقوع آنها پی میبرند و
عدهاي نه.
اینک به یادآوري علایم صغري میپردازیم و آنها را در پرتو آیات و احادیث وارد
شده در این باب جستجو میکنیم و دقت، صحت احادیث و ثبوت روایات را سرلوحهي
تحقیق خویش قرار میدهیم.
بعثت رسولخدا
آنحضرت خبر دادهاند که بعثت وي دلیل و نشانهي نزدیکی قیامت است. این
نخستین علامت قیامت به شمار می رود. سهل بن سعد میگوید: رسولخدا را دیدم
که به انگشت وسطا و سبابه اشاره کرد و فرمود: «بعثت من و قیامت مانند این دو انگشت،
1 به یکدیگر نزدیک اند.»
2 و نیز فرمود: «بعثت فی نسم الساعۀ».
«من (در آغاز قیامت) در زمان وزش بادهاي
خفیف قیامت مبعوث شدم.»
قرطبی میگوید: نخستین علامت قیامت، پیامبر است؛ زیرا او پیامبر آخر زمان است
3 و بین او و قیامت پیامبر دیگري نخواهد بود.»
2
وفات پیامبر
تراژدي وفات آنحضرت از نخستین نشانههاي قیامت است. عوف بن مالک
میگوید: در غزوه تبوك نزد رسول خدا رفتم که در خیمهاي از پوست حضور داشت.
فرمود: «شش اتفاق را در پیشاپیش قیامت بشمار: 1 -مرگ من 2 -فتح بیت المقدس،3 -
مرگ و میري به سان وبایی که در گوسفندان بیفتد4 -وفور مال و سرمایه، به گونه اي که
به کسی صد دینار داده میشود و باز هم ناخشنودمیشود یعنی چنان مال و سرمایه افزایش
می یابد که انسان جز با هزاران دینار راضینمیشود.5 -فتنهاي که در تمام
خانههاي عرب داخل میشود 6-
صلحی که بین شما و رومیان انجام
میگیرد.
1
آنان در این صلح خیانت
میکنند و با هشتاد پرچم علیه شما
حمله میکنند که زیر هر پرچمی
دوازده هزار جنگجو حرکت
میکند.»
2
بنابراین وفات پیامبر بزرگترین تراژدي بود که مسلمانان به آن گرفتار شدند و
مدینه در دیدگان صحابه تیره و تار شد؛ زیرا با مرگ آنحضرت وحی از آسمان
قطع گردید و نخستین شرارههاي فتنه و ارتداد دربرخی عربها پدیدار شد.
.