برخی ازعلایم قیامت، صغري و برخی کبري هستند. فرق آنها در این است که علایم کبري قبل از وقوع قیامت میآیند و تأثیر آنها نیز بیشتر خواهد بود و همهيمردم آنها را احساس میکنند. اما علایم صغري مدتهاپیشتر از آن ها به وقوع خواهند پیوست، در برخی جاها پدیدار میگردند و عدهاي به وقوع آنها پی میبرند و عدهاي نه. اینک به یادآوري علایم صغري میپردازیم و آنها را در پرتو آیات و احادیث وارد شده در این باب جستجو میکنیم و دقت، صحت احادیث و ثبوت روایات را سرلوحهي تحقیق خویش قرار میدهیم. بعثت رسولخدا آنحضرت خبر دادهاند که بعثت وي دلیل و نشانهي نزدیکی قیامت است. این نخستین علامت قیامت به شمار می رود. سهل بن سعد میگوید: رسولخدا را دیدم که به انگشت وسطا و سبابه اشاره کرد و فرمود: «بعثت من و قیامت مانند این دو انگشت، 1 به یکدیگر نزدیک اند.» 2 و نیز فرمود: «بعثت فی نسم الساعۀ». «من (در آغاز قیامت) در زمان وزش بادهاي خفیف قیامت مبعوث شدم.» قرطبی میگوید: نخستین علامت قیامت، پیامبر است؛ زیرا او پیامبر آخر زمان است 3 و بین او و قیامت پیامبر دیگري نخواهد بود.» 2 وفات پیامبر تراژدي وفات آنحضرت از نخستین نشانههاي قیامت است. عوف بن مالک میگوید: در غزوه تبوك نزد رسول خدا رفتم که در خیمهاي از پوست حضور داشت. فرمود: «شش اتفاق را در پیشاپیش قیامت بشمار: 1 -مرگ من 2 -فتح بیت المقدس،3 - مرگ و میري به سان وبایی که در گوسفندان بیفتد4 -وفور مال و سرمایه، به گونه اي که به کسی صد دینار داده میشود و باز هم ناخشنودمیشود یعنی چنان مال و سرمایه افزایش می یابد که انسان جز با هزاران دینار راضینمیشود.5 -فتنهاي که در تمام خانههاي عرب داخل میشود 6- صلحی که بین شما و رومیان انجام میگیرد. 1 آنان در این صلح خیانت میکنند و با هشتاد پرچم علیه شما حمله میکنند که زیر هر پرچمی دوازده هزار جنگجو حرکت میکند.» 2 بنابراین وفات پیامبر بزرگترین تراژدي بود که مسلمانان به آن گرفتار شدند و مدینه در دیدگان صحابه تیره و تار شد؛ زیرا با مرگ آنحضرت وحی از آسمان قطع گردید و نخستین شرارههاي فتنه و ارتداد دربرخی عربها پدیدار شد. .