1. آنچه در روایات پیامبر ص و اهل بیت گرامیش آمده ناظر به رفتارهایی است که از جزع و فزع و اعتراض و عدم تسلیم در برابر تقدیر الاهی و فقدان صبر حکایت دارند. اما آیا گریه و نوحه بر اباعبدالله ع نیز از این سنخ است؟! گریه و نوحه بر شهادت و مصائب ابی عبدالله ع و یارانش نه فقط اعتراض بر مقدرات الاهی نیست بلکه در راستای خواست و رضا و دستور خداوند بر زنده نگهداشتن یاد ابی عبدالله ع و قیام اوست. این اشک و گریه، اعتراض بر ظالم و تقویت روح ظلم ستیزی است. لذا امام رضا ع در روایت صحیح السند ریان بن شبیب، در توصیف عظمت مصیبت و شدت عزاداری اهل بیت ع فرمود: «إن يوم الحسين أقرح جفوننا ، وأسبل دموعنا ، وأذل عزيزنا ، بأرض كرب وبلاء ، أورثتنا الكرب والبلاء ، إلى يوم الانقضاء ، فعلى مثل الحسين فليبك الباكون ، فإن البكاء يحط الذنوب العظام». امام معصوم ع در این روایت، توصیه به استمرار گریه بر مصائب اباعبدالله می کند. 2. اما ادعای این که گریه و نوحه گری اختصاص به مصائب امام حسین ع دارد سخن صحیحی نیست چرا که بعضی از ائمه ع در وصیت نامه خود، توصیه به اقامه عزا بر مصائبشان کرده‌اند(مانند امام باقر ع که وصیت فرمود تا ده سال در منا برای ایشان عزاداری کنند). نیز نوحه گری و گریه شدید فاطمه ع بر فقدان رسول خدا ص و مصائب پس از آن حضرت، شاهد دیگری بر جواز و رجحان عزاداری بر معصومانی غیر از امام حسین ع است. اما چنان که در روایات معصومان ع نیز تأکید شده، مصیبت حسین ع چیز دیگری است. 3. اما رفتارهایی مانند گریبان چاک کردن و چهره خراشیدن و موکندن بدان دلیل مورد نهی واقع شده که سر از جزع و فزع و اظهار نارضایتی از مقدّرات الاهی درمی آورد. اما اگر این رفتار از کسی صادر شود که به هیچ وجه حکایت از این معنا ندارد، نهیی هم متوجه آن نیست؛ لذا نقل شده امام حسن عسکری ع در مصیبت برادرش سید محمد گریبان چاک کرد و در پاسخ فردی که این رفتار را بر حضرت عیب گرفت، فرمود: ای احمق، موسی ع نیز در مصیبت برادرش هارون، گریبان چاک کرد. 4. به دلیل وجود شواهد روایی و تاریخی متعدد، فقهای شیعه حکم به جواز ندبه و نوحه گری بر شخصیتهای برجسته کرده‌اند. به عنوان مثال، صاحب جواهر در این باره فرموده: « شکی نیست که گریه بر میت به خاطر روایات متعددی که به حد تواتر معنوی رسیده و به دلیل فتاوای فقهاء، جایز است و آن روایات عبارت است از گریه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ ( بر حمزه سید الشهدا و فرزندش ابراهیم و غیر آنها؛ همچنین ندبه و نوحه فاطمه بر فقدان پدر و گریه او بر مرگ خواهرش. و گریه مستمر امام سجاد بر مصائب پدر بزرگوارش به گونه‌ای که حضرت فاطمه و امام سجاد جزء چهار گریه کننده معروف گردیدند. نوحه سرایی در صورتی که همراه با باطل یا دروغ نباشد جایز است و در غیر این صورت اشکال دارد. و مواردی مانند گریه و نوحه گری فاطمه ع بر فقدان پدر،گویای این واقعیت است که ندبه و نوحه سرایی بر کسانی که دارای ویژگی‌های برجسته‌اند، مانعی ندارد، بلکه مستحب است تا در پرتو این مجالسِ عزا، فضایل و خوبی‌های آنان نشر یابد و دیگران سرمشق و الگو بگیرند».(جواهر الکلام، ج4 ص364) 5. ادعا شده که رسول خدا ص گریه بر حسین ع را استثنا نکرده! این ادعا حکایت از بی سوادی یا غرض ورزی عجیب این افراد دارد. روایات متعددی حکایت از آن دارند که رسول خدا ص پس از آن که از طریق جبرئیل از جریان شهادت حسین ع باخبر شد به شدت گریست.چون رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داد فاطمه سلام الله علیها را از شهادت حسین علیه السلام و مصائبی که بر او وارد می‌شود ، فاطمه-سلام الله علیها-سخت گریست و عرض کرد: ای پدر، این حادثه کی واقع می شود؟ ♥️ فرمود: وقتی که نه من باشم و نه تو و نه علی. 💚 فاطمه بر شدت گریه بیفزود و بیشتر گریست و عرض کرد: ای پدر: پس چه کسی برای فرزندم گریه می‌کند و مجلس عزا و مصیبت او را برپا می‌کند؟ 💚 رسول خدا فرمود: ای فاطمه زنان امت من می‌گریند بر زن های اهل بیت من و مردان امت من می‌گریند بر مردان اهل بیت من و عزای فرزند مرا هر سال طایفه ای بعد از طایفه ای تازه می‌کنند. پس چون روز قیامت شود تو شفاعت زنان را می‌کنی و من شفیع می‌شوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را می‌گیریم و در بهشت در می‌آوریم. ☝️ ای فاطمه همه چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریسته باشد. او خندان و شادمان به نعیم بهشت خواهد بود. 📚 (بحار الانوار ج44 ص292) https://eitaa.com/Basir_MN