🔴 ظریف در قم و دو برخورد
🔹 در حالی که دولت حسن روحانی، پس از مشکلات پیش آمده در برجام، خصوصاً خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپاییها در انجام وظایف خود در داخل کشور دچار چالش کارآمدی شده است، اظهارات برخی از مراجع تقلید در دیدار با محمد جواد ظریف میتوانست تلویحاً تأیید منطق سیاست خارجی دولت روحانی تلقی شود چنانچه به تیتر رسانههای حامی دولت نیز تبدیل شد.
🔹در این دیدار ها آیت الله وحید خراسانی در سخنان خود دولت را به نرم سخن گفتن توصیه کردند و فرمودند: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد.
آیت الله صافی گلپایگانی نیز با تمجید از وزیر امور خارجه و اعلام رضایت از اقدامات وی، فرمودند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیتهای شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسنظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کردهاید و انشاءالله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران است.
این درحالیست که آیت الله نوری همدانی رفتاری متفاوت در این دیدار داشتند و ضمن حمایت از وزیر امور خارجه، نسبت به عواقب اعتماد به دشمن هشدار دادند:
سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم اما اعتماد با ارتباط فرق دارد و هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها می باشد. در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد لذا باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد.
🔹 اگرچه نگارنده کوچکتر از آن است که درباره اظهارات زعمای مکتب تشیع زبان به سخن براند اما با توجه به نتایج تأثیرگذاری که میتواند بر این قبیل دیدارها مترتب شود، مطالبی را تقدیم کرده و پیشاپیش از ساحت آن بزرگواران عذرخواهی میکنم:
🔹 آنچه در اظهارات آیت الله وحید خراسانی محل تأمل است توصیه ضمنی ایشان به نرمخویی و رفتار ملایم با دولتی است که در سستی و وادادگی و تسامح با دشمنان شمشیر از نیام کشیده ملت، زبانزد همگان است. ضمن آنکه چنین گزاره مطلقی میتواند، مفاهیم نادرستی را به مخاطب القا کند که شاید اساساً مقصود ایشان نبوده است. بدون شک، اگرچه خداوند در مواردی (همانند آیه کریمه فقولا له قولا لينا که مورد استناد ایشان است) فرستادگان خود را به نرمی با دشمنان دعوت کرده است اما حقیقت آن است که در موارد بسیاری نیز مؤمنان را به سختی و عدم انعطاف در برابر آنان فراخوانده (و اغلظ علیهم) و آنها را به جنگ با کفار پیمان شکن دعوت مینماید (وإن نَکَثُوا أَیمانَهُم مِن بعد عَهدِهِم ...فقاتِلوُا أَئِمة الکُفر) و از وهن و سستی در قتال با کفار باز میدارد (ولا تهنو وتدعو إلی السلم وأنتم الأعلون)، یا از آنان میخواهد که شدت و غلظت خود را در تعامل با کفاری که با مؤمنان دشمنی میکنند نمایان سازند (وليَجِدوا فيکُم غلظة) و البته با برخی از کفار که با مؤمنان رابطهای مسالمتآمیز دارند، دعوت به نیکی و عدل میکند (لاينهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا الیهم). بنابراین آنگونه که شاید توسط رسانههای غربگرا نمایان میشود، مقصود آیت الله توصیه مطلق به نرمخویی با دشمنان قسمخورده ملت ایران است؟! پس با دیگر آیات کریمه قرآن کریم چه میتوان کرد؟
🔹فرمایشات آیتالله صافی گلپایگانی نیز، نوعی تأیید ضمنی و یا دفاع از سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را به مخاطب القا میکند، چنانچه ایشان در این دیدار فعالیتهای دکتر ظریف را مورد تأیید و رضایت ملت دانستند و هیچ هشدار و انتقادی را نیز متوجه آن نکردند. اگر این سخنان را تعارف ندانیم، تطبیق آن بر شرایط کنونی به غایت سخت خواهد بود، چرا که در شرایطی که دولت نیز چندان به دستاوردتراشی از الگوی سیاست خارجی خود امید ندارد، و هر از چندی با یک تحقیر جدید از غرب مواجه میشود (نظیر طرحی مشابه نفت در برابر غذا که اخیرا اروپا ارائه داده است)، دفاع از این سیاست توجیه روشنی نمی تواند داشته باشد. بنابراین وقتی که نه تحریمهایی که قرار بود بالمرة لغو شود، لغو شده است و نه چرخ زندگی مردم در حال چرخیدن استت و نه دشمنان ملت به وعدههای خود عمل کردهاند، کدام سیاست و درایت دولت حاضر، مد نظر حضرت آیتالله صافی گلپایگانی است؟
🔹 اما اظهارات آیت الله نوری همدانی را میتوان منطبقترین واکنشها با اوضاع کنونی سیاست خارجی کشور دانست که ضمن حفظ احترام و عزت دستگاه دیپلماسی و حمایت از آنان، با گوشزد کردن نقض عهد کشورهای غربی در برجام به عنوان یک عبرت بر ایستادگی و باج ندادن به آنان تأکید کردند.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5