نکته تفسیری صفحه ۱۰۲: یا همه، یا هیچ: از روزگاران گذشته تاکنون، مردم روی زمین، ادیان گوناگونی داشته­ اند. اکثر این ادیان، ساختگی، و برخی از آن­ها آسمانی بوده است. ادیانِ آسمانی، مانند حلقه­ های زنجیر، به هم متّصل بوده­ اند، و آخرین حلقه­ ی آن، راه و روش حضرت محمّدصلوات الله علیه است. به همین سبب، قرآن، ایمان به تمام پیامبران الهی و کتاب­ هایشان را لازم می­ داند و همه­ ی آن انسان­های بزرگ را دعوت­ کنندگان به یک هدف می­ شمارد. ولی مدعیان پیروی از حـضرت موسی علیهالسلام، پیامبران پس از او، و نیز مدعیان پیروی از حضرت عیسی مسیح، حضـرت محمّد (ص)را قبول ندارند.[1] از نظر قرآن، این اعتقاد، اعتقادی نادرست و کفرآمیز است و بخش درست ایمان آنان، بخش نادرست آن ­را جبران نمی­ کند؛ زیرا ایمان، مانند بدن انسان است که وجود تمام اعضای انسانی، به آن معنا و مفهوم می­ بخشد، و نقص برخی از آن­ها ـ به خصوص اعضای حیاتی مانند مغز و قلب ـ آن را به جسدی بی­ روح و مرداری متعفّن تبدیل می­ کند. به­ طور کلّی، برخورد گزینشی با دستورهای خدا، اشتباهی هلاک­ کننده است و انسان باید به همه­ ی آنچه خدا نازل کرده و به آن فرمان داده است، بی­ کم­ وکاست ایمان داشته باشد؛ نه این که تا جایی ایمان داشته باشد که با امیال و خواسته­ هایش مطابقت دارد، و در صورت مخالفت دستورهای دین با منافعش، پی منافعش را بگیرد و دستورهای خدا را رها کند. شاید تاکنون دیده یا شنیده باشید که کسانی برای انجام برخی از اعمال مستحب، بسیار تلاش می­ کنند و بخش بزرگی از عمرشان به کارهای خوبی می­ گذرد که انجام ندادن آن­ها گناهی ندارد؛ ولی همین افراد، حقوق مردم را ضایع می­ کنند و بسیاری از وظایفشان را زیر پا می­ گذارند؛ به وظیفه‏ی خود در قبال پدر و مادر و همسر و فرزندانشان عمل نمی­ کنند؛ یا در معاملاتشان با دیگران، به دستورهای دین بی­ توجّهی می­ کنند؛ یا حیا و حجاب و عفاف را رعایت نمی­ کنند و خدای ناکرده به گناه بسیار بزرگ رباخواری دست می­ زنند! بدیهی­ است که چنین اعمالی با ایمان حقیقی به خدا و پیامبر او سازگاری ندارد و چنین افرادی اگر به زبان هم نیاورند، با دل­هایشان، هم­ زبان کسانی هستند که این آیه از قول آن­ها گفته است که «به بعضی ایمان می­ آوریم و بعضی را انکار می­ کنیم». به همین سبب لازم است ما مجموعه‏ی دستورهای دین را به­ خوبی بشناسیم و به تمام آن­ها عمل کنیم. [1] - با توجه به سخنان مفسران در ذیل آیه. برای اطلاع بیشتر ر.ک به: تفاسیرالمیزان، ج 5،ص120 و نمونه­، ج 4، ص 18 @Boshra_pb