🔍 نقد تفسیر به رای رضوی |
✍آقای رضوی که بر روی منبر امام حسین علیه السلام به ترویج تفسیر به رای میپردازد، او میگوید: خداوند به ظاهر به جن و انس میفرماید: بالاترین نعمت که ولایت اهل بیت علیهم السلام است را تکذیب میکنید؟ اما در باطن به آن دو نفر (اولی و دومی) میگوید بالاترین نعمت ربتان یعنی امیرالمومنین علیه السلام را تکذیب میکنید؟
✍ درادامه میگوید: اقا شما رب را میگویید علی؟ بله چون در تفسیر فرات کوفی امام صادق علیه السلام فرمود: اولی و دومی که بر ربشان امیرالمومنین کافر شدند!
❌ متاسفانه تفسیر به رای در کلام رضوی مشهود است. برای انکه اثبات کند امیرالمومنین علیه السلام رب است متوسل به دروغ میشود و ان دروغ را به امام صادق علیه السلام رییس مذهب تشیع نسبت میدهد! سبحان الله!
✍ اما تفسیر آیهء «فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ» چند روایت ذکر شده است که
محمّد بن منکدر از جابر بن عبد اللّٰه روایت کرده است گفت: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله سورۀ الرحمن را بر مردم میخواند ساکت بودند و چیزی نمی گفتند،
حضرت فرمودند: هنگامی که من بر جنّیان آیۀ (فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ)؟ را می خواندم آنان از شما بهتر جواب میدادند، میگفتند: لا و لا بشیء من آلائک ربّنا نکذّب
📚مجمع البیان ج ۲۳ ص ۲۳
📗تفسیر علی بن ابراهیم قمی ج ۲ ص ۲۹۹
✍پس چه کسی مانند این چهار نفر را علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را دیده است و ایشان را دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر کافر، پس مؤمن باشید و بحب ولایت اهل بیت رسالت علیهم السلام
📗مجمع البیان ج۲۴ ص ۷۹
در حدیثی طولانی امده ....(فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا) ای گروه جن و انس تکذیب میکنید بولایت امیر المؤمنین و حب فاطمه زهراء پس لؤلؤ حسن و مرجان حسین است برای آنکه لؤلؤ مروارید بزرگ و مرجان مروارید کوچک است و عجیب نیست که آنها دریا باشند برای فراوانی فضائل و بسیاری خیرشان.
📗 مجمع البیان ج ۲۴ ص ۸۰
و از حضرت ابی عبد اللّٰه صادق علیه السلام «هذه جهنّم التی کنتما بها تکذبان اصلیاها فلا تموتان فیها و لا تحییان» روایت شده است یعنی اینست دوزخی که شما دو نفر (اوّلی و دوّمی) تکذیب میکردید وارد آن شوید و در آن نه میمیرید و نه زنده خواهید بود.
📗مجمع البیان ج ۲۴ ص ۸۹
✍در تفسیر قمی از امام صادق علیه السلام در باره آیه «فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» [پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را منکرید]، آمده که: خداوند باری تعالی فرمود: پس به کدامینِ دو نعمت کفر میورزید به محمّد صلی الله علیه و آله یا به علی علیه السلام، و در روایات فراوانی آمده که ایشان آلاء الله هستند که برخی از این روایات ذیل کلمه «النعمة» آمده است.
📗برهان ج ۱ ص ۲۵۱
📗تفسیر قمی، ج۱، ص ۳۲۲.
✍امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» فرمود:
در ظاهر خطاب به جنّ و انس میباشد، ولی در باطن، منظور فلانی و فلانی است.
📚برهان ج۸ ص۶۴۸
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۲۱.
✍علی بن ابراهیم، از احمد بن علی، از محمد بن یحیی، از محمد بن حسین، از محمد بن اسلم، از علی بن ابی حمزه، از ابو بصیر نقل کرده است که میگوید: از امام صادق علیه السلام در باره آیه: «فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» پرسیدم. حضرت گفت: خداوند فرموده است: به کدامیک از دو نعمت کفر میورزید. به محمد یا به علی.
📚 برهان ج ۸ ص ۶۵۰
📚 تفسیر قمی، ج ۲، ص ۳۲۲.
ادامه دارد ...
#رضوی
@BotShenasi