🔻
خَز شدگی اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
اثرگذارسنجی موضوعی است که با «روش ها و ابزارهای گوناگونی» صورت می گیرد.ساده ترین روشی که میتوانیم برای طراحی یک اثرسنجی طراحی کرد، استفاده از الگوی شاخص، سنجه و گویه است.
«شاخص ها» به ما کمک می کند که مسیر رشد و تحول اجتماعی را براساس آن اندازه گیری کنیم و ابعاد دستیابی به اهداف و میزان کیفیت عمل را به نشان می دهد سنجهها اعداد بدست آمده از اندازه گیریها هستند که به صورت نسبت، درصد و میانگین بیان میشوند و با استفاده از آن ها میتوان شاخصها را اندازه گرفت. گویه ها سوالاتی می باشد که براساس شاخص ها و سنجه ها طراحی می شود تا با پرسش سوالاتی بتوانیم به خروجی های کمی و کیفی رسید و به تبیین ابعاد سنجه ها می پردازد.
شاخص ها در هر موضوعی، براساس «چارچوب مفهومی» و «فلسفه وجودی» آن موضوع طراحی می شود. به عبارتی فلسفه و نوع نگاه ما به فرهنگ است که شاخص ها و سنجه های ما را طراحی می کند
با این حال میتوانیم شاخص های عام و فراگیر مسایل فرهنگی را موارد زیر دانست:
میزان و عمق.....
جریان سازی مردمی
تحول معنوی
تولیدات فرهنگی
عدالت فرهنگی
میزان و عمق کنشگری
تحول فرهنگ عمومی
ارتقا عامل فرهنگی
کاهش آسیب های جامعه
تربیت عنصر انقلابی
خلق و صدور گفتمان
هرچند این روش و الگو به عنوان روش مرسوم در سازمان ها و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که اثرسنجی دقیق به «شبکه مسائل» می پردازد و «اکوسیستم» یک مسئله را مورد ارزیابی قرار میدهد و از «مطالعات بین رشته ای» استفاده می کند.
در یک تحقیقات در کشور آمریکا، برای اتصال دو شهر از طریق یک پل و ارزیابی شاخص تغییرات اعتیاد بین دو شهر، بیش از 10 سال به مطالعه و اثرسنجی تمامی پیامدها و علت ها پرداخت شده است. حال باید این سوال را پرسید گه چگونه ارزیابی مقوله پیچیده اثرسنجی فرهنگی با این شتاب و بی دقتی در کشور در حال انجام است و آن را ملاک برنامه ریزی های مدیران قرار داده می شود؟
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔
@cultural_governance