✅ توسط انتشارات «راه یار»:
💢 «مترو، مخاطب، حرکت» با مقدمهای از وحید جلیلی منتشر شد/ این کتاب برای چه کسانی مفید است؟
📌 کتاب «مترو، مخاطب، حرکت»؛ عملیات فرهنگی در مترو، تجربهنوشتهای به قلم محمد نیکدل، توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.
♦️ در بخشی از مقدمه این کتاب که توسط وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در رسانه ملی به نگارش درآمده است، میخوانیم: «سالهایی که معاون شهرداری مشهد بودم، ساخت هر کیلومتر مترو، اگر درست یادم مانده باشد، ۱۶۰میلیارد تومان هزینه داشت و میشد با کمتر از ۱درصد این هزینه برای هر ایستگاه، معماری هویتمحور اجرا کرد؛ ولی مترو از بیاعتناترین سازمانها بود به نمودهای هویتی.
♦️ بیتوجهی به «هویت» یکی از شاخصهای اصلی در بیشتر پروژههای فنی جمهوری اسلامی در چند دهۀ گذشته بوده است. یک نمونۀ بارزش باغ کتاب تهران است که با وجود صرف ۱۰۰۰میلیارد تومان در اوایل دهۀ نود، گویی به پیمانکار پروژه ابلاغ شده است اگر کوچکترین نشانۀ انقلابی یا دینی یا ایرانی در معماری آن به چشم بخورد، مجازات میشود. حاصل اینکه وقتی وارد فضای کالبدیِ باغ کتاب در امالقرای جهان اسلام و پایتخت تمدن ایرانی میشوی، گویی با فرودگاه دوسلدورف یا کارخانۀ فیات مواجهی!
♦️ غلبۀ مهندسی بر معماری و تکنوکراسی بر فرهنگ تا آنجا پیش رفت که در دهۀ هشتاد، کلیدواژۀ «پیوست فرهنگی» برای ترمیم خسارتهایِ اجتماعیفرهنگی توسعه، ابداع شد؛ ولی در نهایت به فرجام مؤثری نرسید.
http://hvasl.ir/news/521889
#کتاب
🆔
@Cultural_governance