...ادامه
♦️بازیگران بحران لیبی
در اواخر دهه 80 جریان جهاد نوسلفی لیبی با بازگشت افغانیهای لیبی و تحت تاثیر روند رشد نوسلفی در شمال آفریقا بویژه تحت تاثیر افاغنه الجزایر، رشد جریان شتابزدهای داشت و توانست برخی از جوانان اخوان لیبی را نیز جذب سازمان خود کند. سرانجام پس از 6دهه فعالیت پنهانی اخوان در لیبی در سایه حکومت معمّرقذافی، این جریان اعلام موجودیت کرد تا پس از مصر دومین کشوری باشد که انقلاب در آن به معنای ظهور اسلام سیاسی است. این گروه، حزب عدالت و توسعه را بعنوان حزبی رسمی و نماینده خود اعلام کرد.
لیبی در زمان قذافی هیچ قانون مشخص و مدونی برای تشکیل احزاب نداشت و از زمان فروپاشی حکومت قذافی هم چنین قانونی تصویب نشده است. سخنگوی اخوان با اعلام خبر تشکیل این حزب تاکید کرد که عدالت و توسعه در 18 شهر و منطقه دفتر نمایندگی خواهد داشت بیش از 1400عضو در نخستین گردهمایی این حزب شرکت کردند. با تشکیل این حزب میتوان اخوان را سازمانیترین تشکیلات سیاسی دانست که پس از قذافی در لیبی شکل گرفته است. در میان طرفداران این گروه میتوان به تجار موفقی اشاره کرد که پس از سالها زندگی در خارج از لیبی به داخل بازگشتهاند تا در دنیای سیاست پس از سرهنگ سهمی داشتهباشند. برخی نهادهای اجتماعی و بنگاههای خیریه هم از طرفداران اخوان هستند.
3) جنبش التجمع اسلامی:
این جنبش در سال1992 در شهر ژنو تاسیس شد و رهبری آن را عبدالوهاب الهلالی برعهده دارد که موضعی معتدل و میانهرو را که در واقع شکل تعدیل شده و متعادل اندیشههای گروه اخوان المسلمین لیبی و گروه مبارزان لیبی است، در پیش گرفتهاست. این جنبش، دارای معاهده و ساختار تشکیلاتی و بیانیههای داخلی است که فعالیتها و گرایشهایش را محدود کرده و ارتباط را بین اعضاء و رهبران برقرار میکند. علاوه بر این تجمع اکثر فرماندهان و رهبران و اعضای خود را در کشتار دستهجمعی بوسلیم در سال 1996 از دست داده است.
4) جنبش گروههای صوفی:
این جنبش، قدیمیترین جنبش بین جریانهای اسلام سیاسی در لیبی است و معروفترین بازیگر اصلی در آن، طریقه صوفی «السنوسیه» است که در سال 1937 توسط «محمدبنعلی السنوسی» تاسیس شد.سنوسیه از سمت مناطق شرقی لیبی توسط شبکهای از دینداران در لیبی پا گرفت و نقش سیاسی مهم را در کنترل و مهار درگیریها و اختلافات قبیلهای لیبی داشت تا جایی که توانست بسیاری از این قبایل را با یکدیگر متحد کند.
♦️چالشهای فراروی گروههای اسلامی در لیبی و آینده این گروهها:
جریانهای اسلامی از محدودیتها و نقاط ضعف شدیدی در تشکیلات خود رنج میبرند و به رهبری واضح و مشخصی نیاز دارند. چالشهای مذکور نقش بزرگی در پراکندگی و عدم انسجام جریان اسلامی لیبی ایفا میکنند و میتوان این مسئله را در عدم داشتن دیدگاههای مشترک برای ساختن آینده کشور و نیز آشکار نبودن دیدگاهها نسبت به جریان خودشان، به خوبی استنتاج کرد. به هرحال هنوز نیروها و جریانهای اسلامی در لیبی جز اخوانالمسلمین، دیدگاههای خود را برای مرحله بعدی ابراز نکردهاند و این فقط گروه اخوان المسلمین لیبی است که اعلام کرده تصمیم دارد با برخی گروهها یک حزب سیاسی در لیبی تشکیل دهد.
در پایان باید این نکته را خاطرنشان ساخت که اکثریت مردم لیبی به برپایی یک حکومت اسلامی در آینده تمایل دارند، اما در حال حاضر انسجام وحدتی میان آنها وجود ندارد. به احتمال زیاد در آینده، جنبش اخوانالمسلمین لیبی با جلب رضایت احزاب اسلامی مخالف خود که اکثراً تندرو میباشند، اوضاع را بدست خواهد گرفت.
در این راستا میتوان چالشهای فراروی این گروهها را این گونه خلاصه نمود که میان جریانهای اسلامی رقابت زیادی به ویژه میان اخوانالمسلمین، جنبش اسلامیخواهان تغییر در لیبی و گروه تجمع اسلامی وجود دارد و در عین حال تاکید تعداد بسیاری از انقلابیون مسلمان به حفظ سلاح خویش با وجود پایان یافتن جنگ در لیبی و نیز تاکید آنها بر عدم تحویل سلاح تا پایان مرحله انتقالی در لیبی و آغاز عملیات سیاسی دموکراتیک در این کشور بر بیثباتی بیشتر لیبی میانجامد.
یکی دیگر از مهمترین چالشهای گروههای اسلامی، ارتباط جریانهای اسلامی با طرفهای خارجی و نیروهای منطقهای یا حتی غربیها است که این مسئله باعث میشود کشور لیبی همچنان از هم گسسته بوده و اجرای عملیات سیاسی شفاف و دارای مقبولیت برای لیبیاییها در داخل این کشور با مشکلات زیادی مواجه شود.
(79) ادامه در پُست بعدی
فرقهها و ادیان جهان اسلام
https://eitaa.com/joinchat/1739522124Ca6c226e120
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist