...ادامه
♦️سلفیت در شبهقاره هند
در سال 2004 حدود 3/5ميليون مبلّغ در اين مجمع شركت كردند.
اكنون روش كار آنان اين است كه شبهاى جمعه در مساجد اعلام مىكنند: آيا كسى هست كه دين خدا را يارى كند؟ نام كسانى كه حاضر به همكارى هستند، در دورههاى 3، 10 يا 40 روزه براى اعزام نوشته مىشود. افرادى كه مايل باشند بيش از 40 روز به تبليغ بروند، بايد مورد تأييد سازمان مركزى باشند. افرادى كه اعزام مىشوند در تمام مدت تبليغ، هيچگونه ارتباطى؛ حتى ارتباط تلفنى با خانواده خود ندارند؛ نه او خبرى از آنان دارد و نه خانوادهاش از او خبرى دارند. در اين مدت، افراد ديگرى كه در سازمان هستند، معيشت خانوادهاش را برعهده دارند.
در شبهقاره هند، بنگلادش، بويژه پاكستان اين كار بشدت رواج يافت و از حدودِ 40سال پيش، اين جماعت وارد استان سيستانوبلوچستان شد و شروع به تبليغ كرد. شمارى از طلبهها و مولوىهاى اهلسنت به ديوبند رفتند، درس خواندند و در بازگشت به ايران، مدارس «دارالعلوم» را تأسيس كردند. ملاعبدالعزيزملازهى اولين كسى است كه مدرسه دارالعلوم زاهدان را تأسيس كرد. در شهرهاى مختلف مدارس تأسيس شد و پس از انقلاب گسترش يافت.
طلاب اين مدارس وهابى نيستند، ديوبندى هستند و با وهابيان بشدت مخالفاند؛ اما مسائل سياسى سبب شده تا در مخالفت با وهابيان سكوت كنند. براى نمونه موارد مخالفت اين دو فرقه عبارت است از:
✔️ ديوبنديه معتقد به بيعت با شيخ هستند؛ يعنى همان كارى كه در صوفيه انجام مىشود، ولى وهابيان با اين كار مخالفاند.
✔️ ديوبنديه، سفر براى زيارت قبر پيامبر را مستحب مؤكد مىدانند، ولى وهابيان سفر براى زيارت را شرك مىدانند.
✔️ وهابيان برخلاف ديوبنديها، تمام اقسام توسل را شرك مىدانند، ولى ديوبنديان برخى از اقسام توسل را مىپذيرند.
✔️ ديوبنديها، عزادارى براى امام حسينعلیهالسلام را بدعت مىدانند، ولى وهابيان شرك مىدانند.
تعارضهاى معرفتى اين دو فرقه تا آن جاست كه عليه يكديگر كتاب نوشتهاند. يكى از بزرگان ديوبنديه به نام احمدحسين مدنى كتاب الشهابالثاقب را در ردّ وهابيت نوشته است و كتاب ديگر المهنّدعلى المفنّد است كه سهارنپورى آن را نوشته و 65 نفر از علماى ديوبنديه بر آن تقريظ نوشتهاند. در آن كتاب به صراحت اعلام شده كه ما وهابى نيستيم.
كتابى است بنام الامام محمدبن عبدالوهاب فىشبهقاره الهنديه بين مؤيدىها و معاندىها. در اين كتاب گفته شده 70درصد ديوبنديها با وهابيت مخالفاند و 30درصد به آنان تمايل دارند كه وارد ايران شدهاند.
ديوبنديها از طرح جماعةالتبليغ نيز استفاده كرده و اكنون در استان سيستانوبلوچستان، بسيار فعال هستند. از چندسال پيش مديريت سازمان جماعةالتبليغ در آسياى ميانی، به مدرسه دارالعلوم زاهدان واگذار شده است.
💢مراکزجماعت تبلیغ:
1⃣ مرکز بنیانگذار جماعت مولوی الیاس نظامالدین میباشد
2⃣ رائیوند پاکستان: این اجتماع بینالمللی در آبانماه(نوامبر) در روستای رائیوند حدود 30کیلومتری شهر لاهور برگزار میشود که جمعیتی بالغ بر 1/5 الی 2 میلیون نفر از اکثر کشورهای جهان شرکت میکنند. محل اجتماع زمین شالیزار میباشد که بعد از برداشت محصول، آماده برگزاری اجتماع میشود و مدت آن 3 روز میباشد و در خلال این 3 روز توسط تریبون مرکزی سخنرانی از صبح تا ظهر ادامه دارد و بعد از نمازظهر و ناهار و اقامه نمازعصر تا مغرب سخنرانی میشود و بعد از نمازمغرب سخنرانی ادامه دارد تا نماز عشا و همین طور روز دوم و روز سوم قبل از نمازظهر جلسه نهایی و دعا به طور مفصل میباشد که در مراسم اختتامیه و دعا جمعیت بیشتر میشود.
در حین برگزاری این اجتماع افراد و گروهها برای تشکیل شدن و اعزام برای تبلیغ ثبت نام مینمایند که بعد از اجتماع به مناطق مورد نظر اعزام میشوند.
3⃣ اجتماع بهوپال هند: این اجتماع تقریبا یکماه بعد از اجتماع رائیوند پاکستان میباشد و اکثر افرادی که در رائیوند پاکستان حضور داشتند در این اجتماع هم شرکت میکنند و شاید تعداد جمعیت کمتر از رائیوند باشد.
(86) ادامه در پُست بعدی
فرقهها و ادیان جهان اسلام
https://eitaa.com/joinchat/1739522124Ca6c226e120
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist