🔻🔸🔻
توهین به امهات مومنین برای توجیه و دفاع از غصب فدک
یکی از ابعاد جهاد تبیین صدیقه طاهره سلام الله علیها در ماجراهای سقیفه و غصب فدک و ... اقدامات مهمی است که آن بزرگوار برای روشن شدن حقیقت و عدم صلاحیت غاصبان حکومت وقت، برای تمام نسلها و قرون انجام دادهاند.
از جملهی آنها احتجاج حضرت به مسألهی میراث نبوی صلّی الله علیه و آله و سلّم است. جریان خلافت در این مرحله (مرحلهی احتجاج به میراث) مجبور میشود ادعا کند که منع فدک و... دستوری نبوی است.
در این مسئله ادعا میشود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در زمان حیات خود تصریح نمودهاند که هیچ میراثی از خود بر جای نمیگذارند و این حکمی اختصاصی ادعا شده است و اکثریت امت از جمله همسران ایشان این مسأله را شنیدهاند.
حال با توجه به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها، فدک و... را مطالبه نمودند و در جای دیگر نیز همسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم میراث خود را طلب کردند، دستگاه خلافت ناگزیر شده است که برای تبرئه و تطهیر عمل خلیفه، تمام مدعیان میراث را کسانی معرفی کند که با وجود آگاهی به عدم استحقاق، آن را از حاکمیت خواستهاند و پافشاری کردهاند. (معاذالله)
این مسأله ابعاد متعددی دارد که در این نوشتار یکی از آنها مطرح میگردد.
در منابع متعدد مکتب خلفا از جمله در صحیح بخاری، جسارتی شنیع و کلامی قبیح به همسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نسبت داده شده و آنها را به چشمداشت به بیت المال متهم ساختهاند.
(حریص و مالدوست نشان دادن مخالفان سقیفه، سیاست تکراری مکتب خلافت است. همان طور که در مباحث مفصل جنگ روایتهای فاطمیه تفصیلا بیان کردیم، مشابه این بهتان را معاذ الله به حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت دادهاند.)
مثلا در متن صحیح بخاری به نقل از عایشه آمده است:
«همسران رسول خدا عثمان را واسطه کردند تا از ابوبکر سهم الإرث خود (یک هشتم میراث همسر) را مطالبه نمایند و عایشه به آنها گفت:
آیا از خدا نمیترسید؟ مگر نمیدانید که رسول خدا ارثی به جا نمیگذارد؟»
در این کلام منسوب به عایشه و با این دو استفهام انکاری عملاً امّهات مؤمنین زیادهخواه و طماع و در تلاش برای دست درازی به بیت المال و طلب مالی که استحقاقش را ندارند و خود نیز به این مسئله اذعان دارند، معرفی شدهاند. (روایت ۴۰۳۴ صحیح بخاری)
در واقع برای درست کردن ابرو، چشم را کور ساخته و برای یک دستمال، قیصریه را آتش زدهاند و عدالت صحابه و حرمت امّهات مؤمنین را لگدکوب دفاع از عمل خلیفه ساختهاند.
پ.ن : نکتهی جالب این است که شارحان کتب روایی مانند ابن حجر در شرح مبسوط خود از بیان توضیح این مطلب سرباز زدهاند.
@kashani1395