آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی :
🔹 امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد.
🔹اهمیت و جایگاه علم و لزوم توجه جدی طلاب در کسب علوم حوزوی پرداخت.
🔹گاهی فکر میکنیم که علم یعنی چهارتا قاعده و فرمول و مطلب علمیو حال آنکه علم یک حقیقتی میباشد که پایانی ندارد، چرا که به فرموده قرآن کریم، کلمات خداوند پایانی ندارد و علم نیز از مصادیق کلمات الهی است.
🔹علم چه حوزوی و چه علوم غیرحوزوی پایان ناپذیر است و نباید گفت که علم کی تمام میشود، کسی که این توقع را داشته باشد در حقیقت مفهوم علم را درک نکرده است.
🔹 یکی از نکاتی که گاهی برای ما طلاب مبهم است و باید تحت برنامههایی برای طلاب مشخص و تبیین شود حقیقت علم حوزه است، اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمیشود، برای او تعطیلی و تحصیلی معنا ندارد چنین شخصی دیگر علم حوزه را وسیله ای برای رسیدن به مناصب پوچ دنیایی قرار نمیدهد.
🔹اگر ما همه عمر خود را برای فهم حتی یک آیه قرآن کریم قرار دادیم میتوان گفت که عمرما هدر نرفته است و توفیق بزرگی است، اما اگر از نورانیت و معنویت بهره ای نبرده باشیم آن وقت دچار خسران واقعی شده ایم.
🔹قرآن مجید کلام الهی است و یک حقیقت جوشان است که هرکسی میتواند استفادههایی از این حقیقت ببرد که گذشتگان نبرده اند، لذا شایسته است همگان به ویژه طلاب جوان با این کتاب الهی مانوس باشند و در آن تدبر کنند.
🔹شما طلاب جوان سعی کنید از علم لذت ببرید، با علم نشاط پیدا کنید که در این صورت نورانی خواهید شد و مثمر ثمر واقع میشوید.
🔹در درجه اول فایده علم حوزه برای خودانسان است، نباید گفت که بعدش چه میشود؟ خود علم دارای ارزش است و در درجات بعدی فایده این علم به جامعه بشری میرسد چرا که امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد.
🔹امروزه در عرصههای مختلف فقه میتواند ورود جدی داشت، مثلا در بحث نظامیفقه به میدان میآید و میگوید که تولید سلاح کشتار جمعی حرام است و مقام معظم رهبری نیز در مباحث هسته ای این فتوا را دادند، فقه عزاداری، فقه پزشکی، فقه زنان، فقه کودکان و دهها قلمروی مهم دیگر که فقه برای آن حرف دارد.
🔹اجتهاد مفید به حال اجتماع و نظام اسلامیاست، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به صورت کامل نمیفهمد و نمیتواند کتاب الهی را تفسیر کند.