✅ تعامل رسانهها و سیاست خارجی
🔸اجرای سیاست خارجی دو مرحله مرتبط به هم را شامل میشود.
🔺مرحله اول مرحله
#سیاستگذاری است که در آن گزینههای سیاسی، موضع گیریها و تاکتیکها در چهارچوب محیط داخلی طرفهای ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درباره آنها تصمیمگیری میشود.
🔺مرحله دیگر یعنی
#تعامل_و_دیپلماسی، اجرای سیاستها در قبال بازیگران دیگر، معرفی مواضع و تقاضاهای تعیین شده در مرحله قبلی و جستجوی راه حلهایی از طریق مبادله، مذاکره و یا ترکیبی از هر دو را ایجاب میکند.
🔹رسانههای خبری جهانی هم در تصمیمگیریها و سیاستگذاری خارجی و هم در مراحل مختلف تعاملات دیپلماتیک تاثیر میگذارند.
🔸🔸در این میان سوال اصلی این است که آیا رسانهها در قبال سیاست خارجی و روندهای دیپلماتیک به عنوان
#بازیگران_کنترل_کننده عمل میکنند، یا ابزار پیشرفتهتری در اختیار مقامات دولتی هستند؟
🔺در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که، امروزه خبر هر جا که تولید و توسط هر کس که ساخته شود، قدرت میآفریند.
🔺تحقیقات نشان داده است که ارتباطات جهانی نقشهای چندگانهای ایفا میکنند. زیرا در عین حال که دیپلماتها و مسئولان سیاست خارجی را
#مهار میکنند،
#فرصتها و مقدوراتی نیز برای پیشبرد مقاصدشان در اختیار آنان میگذارند. این محدودیتها و مقدورات هم در سیاستگذاری و هم در مراحل تعاملی سیاست خارجی ظاهر میشوند و تحولات چشمگیری بر رفتار رهبران سیاسی، مقامات رسمی، سفیران و روزنامه نگاران بر جای میگذارند.
🔹البته هیچ گاه نمیتوان کاملا نتیجه گرفت که دولتها هیچ نفوذی بر رسانهها ندارند، دولتها هنوز رسانههای مهم را کنترل میکنند، رسانههایی برای خود دارند و امکانات و فرصتهای تاثیرگذاری بر رسانهها را در اختیار دارند.
علاوه بر این رسانهها مجبورند استقلال خود را کسب و حفظ کنند، زیرا این امر برای آنها عنصری کلیدی از اعتبارشان محسوب میشود.
#ژئوپلیتیک_رسانه
با ما همراه باشید
@Dr_bavir