✅ تعامل رسانه‌ها و سیاست خارجی 🔸اجرای سیاست خارجی دو مرحله مرتبط به هم را شامل می‌شود.   🔺مرحله اول مرحله است که در آن گزینه‌های سیاسی، موضع گیری‌ها و تاکتیک‌ها در چهارچوب محیط داخلی طرف‌های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.   🔺مرحله دیگر یعنی ، اجرای سیاست‌ها در قبال بازیگران دیگر، معرفی مواضع و تقاضاهای تعیین شده در مرحله قبلی و جستجوی راه حل‌هایی از طریق مبادله، مذاکره و یا ترکیبی از هر دو را ایجاب می‌کند. 🔹رسانه‌های خبری جهانی هم در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری خارجی و هم در  مراحل مختلف تعاملات دیپلماتیک تاثیر می‌گذارند. 🔸🔸در این میان سوال اصلی این است که آیا رسانه‌‌ها در قبال سیاست خارجی و روندهای دیپلماتیک به عنوان عمل می‌کنند، یا ابزار پیشرفته‌تری در اختیار مقامات دولتی هستند؟   🔺در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که، امروزه خبر هر جا که تولید و توسط هر کس که ساخته شود، قدرت می‌آفریند. 🔺تحقیقات نشان داده است که ارتباطات جهانی نقش‌های چندگانه‌ای ایفا می‌کنند. زیرا در عین حال که دیپلمات‌ها و مسئولان سیاست خارجی را می‌کنند، و مقدوراتی نیز برای پیشبرد مقاصدشان در اختیار آنان می‌گذارند. این محدودیت‌ها و مقدورات هم در سیاستگذاری و هم در مراحل تعاملی سیاست خارجی ظاهر می‌شوند و تحولات چشمگیری بر رفتار رهبران سیاسی، مقامات رسمی، سفیران و روزنامه نگاران بر جای می‌گذارند. 🔹البته هیچ گاه نمی‌توان کاملا نتیجه گرفت که دولت‌ها هیچ نفوذی بر رسانه‌ها ندارند، دولت‌ها هنوز رسانه‌های مهم را کنترل می‌کنند، رسانه‌‌هایی برای خود دارند و امکانات و فرصت‌های تاثیرگذاری بر رسانه‌ها را در اختیار دارند. علاوه بر این رسانه‌ها مجبورند استقلال خود را کسب و حفظ کنند، زیرا این امر برای آنها عنصری کلیدی از اعتبارشان محسوب می‌شود.        با ما همراه باشید @Dr_bavir