🔴 ربا خواران ، در قیامت همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود بهره گیرى مى‌شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى‌كردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مى‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد شود، گرفتار ربا مى شود. 🔴 آثار_ربا: گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‌هاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مى‌شود. ، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مى‌شود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت ، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مى‌خواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه موجب ترقّى آنها شده باشد. 🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹 ✅ رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان» ✅ شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس» ✅ توجیه گناه، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا» ✅ تا قبل از ابلاغ تكیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه» ✅ احكام_الهى، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه» ✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‌شود. «فله ما سَلف» ✅ از گناه ناآگاهان چشم پوشی مى‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار» آیه275🌹ازسوره بقره 🌹 الَّذِينَ :کسانی که يَأْكُلُونَ:می خورند الرِّبا:ربارا لا يَقُومُونَ :برنمی خیزند ازگور إِلَّا :مگر كَما:همان گونه که يَقُومُ :برمی خیزد الَّذِي:کسی که يَتَخَبَّطُهُ :آشفته سرمی کنداورا الشَّيْطانُ:شیطان مِنَ الْمَسِّ :براثرتماس ذلِكَ :این بِأَنَّهُمْ:بدان سبب است که همانا آنان قالُوا :گفتند إِنَّمَا:جزاین نیست که الْبَيْعُ:دادوستد مِثْلُ:همانند الرِّبا:رباست وَ أَحَلَّ:حال آنکه حلال کرده است اللَّهُ:الله الْبَيْعَ :دادوستد را وَ حَرَّمَ:وحرام گردانيده است الرِّبا :ربا را فَمَنْ :پس کسی که جاءَهُ :آمد برای او مَوْعِظَةٌ:اندرزی مِنْ :ازسوی رَبِّهِ :پروردگارش فَانْتَهى‌ :واز ربا بازایستد فَلَهُ :پس برای اوست ما :آنچه سَلَفَ :گذشته است وَ أَمْرُهُ :وکارش إِلَى اللَّهِ :با الله است وَ مَنْ :وکسانی که عادَ :به ربا خواری بازگردند فَأُولئِكَ :پس آنان أَصْحابُ :همدمان النَّارِ :آتشند هُمْ :آنها فِيها :درآن خالِدُونَ‌ :جاودانند 🌹🍃🌹🍃🌹