❁﷽❁ ◀️ پاسخ به کج فهمی وهابیت در تفسیر آیات 95 و 104 سوره توبه: ✍️ برای پاسخ به شبهه فوق دقت در نکات زیر ضروری است: 1️⃣ فهم آیات الهی قواعد و روش دقیق خود را می طلبد. مفسر پیش فرض ها و بافته های ذهنی خود را نباید بر آیه تحمیل کند. در نوشته فوق، پیش فرض ذهنی وهابیت در «انکار علم غیب از انبیاء و اولیای الهی» تاثیر ملموسی در فهم آیه داشته است. نویسنده متن به هر دری می زند با این بافته ذهنی خود را از آیه استخراج کند ولو بلغ ما بلغ! 2️⃣ بر اساس قواعد عقلایی، قرینه سیاق در یک کلام ،زمانی معتبر است که قرائن لفظی خلاف آن نباشد. برای مثال وقتی مولا دستور می دهد: «برای من آب بیاورید تا بنوشم»؛ نمی توانیم با این بهانه که «او یک ساعت قبل آب نوشیده است»، ظاهر کلام او را حمل بر شوخی و ... کنیم! زیرا ظهور لفظی این دستور در وجوب آب دادن به او بسیار قوی تر از ظهور سیاقی است. 3️⃣ بر این اساس، در این آیات مورد بحث، باید دقت کرد که: 🔸سیاق آیه «و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون»(توبه/ 105) ربطی به منافقین ندارد. بلکه بر اساس آیه قبل، تشویق مومنین به صدقه دادن است. آقای وهابی به این نکته توجهی نکرده است. 🔸هر چند سیاق ادعایی آیه 94 سوره توبه درباره منافقین است ولی باید دانست که «سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُه‏» به دلیل صراحت لفظ «سیری» ظهور در دیدن اعمال خداوند و رسول الله (ص) دارد! بسیار روشن است که در «دیدن خداوند» تفاوتی میان دیدن منافق و دیدن مومن و ... وجود ندارد. «دیدن رسول» هم عطف بر دیدن خداوند شده است ، پس در حکم مشترک هستند یعنی در دیدن رسول نیز، تفاوتی میان مومن و منافق و ... نیست. البته روشن است که دیدن الله مستقل و دیدن رسول باذن الله است. این مطلب تحلیل ساده تقدیم قرائن لفظی بر قرائن سیاقی است که بیان شد. 4️⃣ بر فرض که داعی و انگیزه از این آیات (دقت کنید نه معنی موضوع له) تهدید باشد، این امر هیچ منافاتی با دیدن اعمال توسط «رسول» و «مومنون» ندارد. زیرا: 🔺 «دیدن رسول» و «مومنون» به «دیدن خداوند» عطف شده است. حکمت دیدن خداوند روشن است. هر حکمتی که در دیدن اعمال ما توسط الله تبارک و تعالی هست، همان حکمت درباره رسول و مومنون نیز وجود دارد. آقای وهابی بین حکمت و کیفیت دیدن الله و دیدن رسول و مومنون تفکیک قائل شده و بر خلاف صریح آیه قرآن که گفته است: «قطعا خداوند و رسول و مومنون اعمال شما را می بینند»، ادعا کرده است که آنها اعمال ما را نمی بینند!! 🔺 منافقان در خلوت ها و با کفر باطنی و مخفی خود قصد تحقیر و ضربه زدن و خدعه کردن نسبت به خداوند و رسول و مومنین داشتند، و به گمان باطل خود می پنداشتند که کسی آنها را نمی بیند، در حالی که بر اساس این آیه قطعا خداوند، رسول و مومنین آنها را می بینند! 🔺 تهدید منافقین با در نظر گرفتن یک مراقب _ آن هم مراقب دقیقی مثل خداوند و رسول و مومنین _ عملی تر، رساتر و موثر تر است. 🔺 ذیل آیه که بحث از خبر دادن نسبت به اعمال در روز قیامت است، با وجود داشتن شاهدان و ناظران عینی سازگار است؛ چون روز قیامت خداوند با شهادت شاهدان - مثل زمان، مکان، اعضای بدن، انبیاء، مومنین و ... اتمام حجت می کند. این شهادت فرع بر شهود و رویت حقیقت اعمال توسط آنها در این دنیا است. 🔺سین در «سیری» برای تحقیق و تاکید رویت است نه اینکه خداوند اعمال را در آینده هر چند نزدیک خواهد دید!! سخافت این معنی روشن است. زیرا در علم و رویت الهی تفاوتی بین زمان گذشته و حال و آینده وجود ندارد. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u